Syfte #
Visar hur man sätter upp en automatisk faktureringsavgift/administrationsavgift.
Navigation #
Via startsidan, klicka på “Inställningar” → “Verkstad” → “Verkstadstillägg inställningar“.
Beskrivning #
Klicka på “+Ny” för att skapa inställningar för faktureringsavgift.
Börja med att fylla i nedan inställningar:
- Avgiftskod: FA
- Beskrivning: Fakturaavgift
- Minimi avgift & maximi avgift: Belopp för avgift
- Ingen avgift under: Exkludera avgift på fakturor som understiger detta belopp
- Payment Method: Faktura
Markera fältet “Servicekostnad” och klicka sedan på “+Ny“.
Fyll sedan i enligt nedan inställningar för koden “FA“. Här ställer man också in vilket konto som avgiften bokförs mot, standard är 3540. Är man osäker på vilket konto avgiften skall bokföras mot, kontrollera med redovisningskonsult eller revisor. Klicka sedan på “OK“.
Skapa sedan nedan rader. Vid ansvarsenheter måste man lägga upp båda raderna per ansvarsenhet.