Syfte #
Visar hur man bokför en order som garanti eller goodwill.
Goodwill #
För att bokföra en order som Goodwill behöver man först skapa en kund för Goodwill samt ett betalningssätt för Goodwill.
Skapa Goodwill-kund #
Börja med att skapa en kund för “Goodwill“.
Välj “Kund- Intern” och klicka på “OK“.
Skriv in “GOODWILL” under kundnummer och klicka på “Ja” för att spara.
Döp kunden till “Goodwill verkstad“.
Klicka på “Visa mer” under sektionen för “Betalningar“.
Markera fältet för “Betalningssätt” och klicka på “+Ny“.
Skriv sedan in “Goodwill” som kod och beskrivning för det nya betalningssättet. Standardkonto för Goodwill är 1070, säkerställ med revisor att Goodwill skall bokföras mot detta konto.
Klicka på den tomma rutan under kolumnen “Serviceorder standard bet. villkorskod” och klicka på “+NY“.
Ange “GW” som kod och beskrivning “Goodwill“. Klicka sedan på “OK“.
Säkerställ att nedan två fält är korrekt ifyllda.
Fakturera Goodwill #
Under “Fakturering” på en serviceorder, byt betalare genom att klicka på rullgardinslistan för “Faktureras“. Välj sedan annan kund.
Ange “GOODWILL” som betalare.
OBS! Viktigt att klicka “JA” på samtliga dialoger i nästa steg!
Bokför och skriv ut!
Garanti #
För att bokföra en order som Garanti behöver man först skapa en kund för Garanti.
Skapa Garanti-kund #
Börja med att skapa en kund för “Garanti“.
Välj “Kund- Intern” och klicka på “OK“.
Skriv in “GARANTI” under kundnummer och klicka på “Ja” för att spara.
Döp kunden till “Verkstadsgaranti“.
Klicka på “Visa mer” under sektionen för “Betalningar“.
Markera fältet för “Betalningssätt” och välj “GAR_VERK“.
Säkerställ att fältet “Betalningsvillkorskod” är tomt.
Fakturera Garanti #
Under “Fakturering” på en serviceorder, byt betalare genom att klicka på rullgardinslistan för “Faktureras“. Välj sedan annan kund.
Ange “GARANTI” som betalare.
OBS! Viktigt att klicka “JA” på samtliga dialoger i nästa steg!
Bokför och skriv ut!