Syfte #
Beskriver hur man bokför inbetalningar, på ett förenklat sätt kunna se öppna poster.
Navigation #
Klicka på Sök 🔍 längst upp till höger → Ange “Registrera kundbetalningar“.
Sidan registrera kundbetalningar visar alla bokförda dokument som en betalning kan registreras för. Sidan kan även öppnas från sidorna Kunder och Kundkort där den filtreras automatiskt för den angivna kunden.
Beskrivning #
Första gången som Registrera kundbetalningar öppnas behöver man ange sina önskade inställningar. Fyll i
följande:
- Mallnamn för journal = KONTANT
- Journalnamn = BANK_IN
- Balanskontotyp = Redovisningskonto
- Balanskonto = Det konto som inbetalningarna vanligtvis registreras mot (t.ex. 1930)
- Använd det här kontot som standard = Om det angivna balanskontot (t.ex. 1930) alltid ska ligga
som förval. Om inte så kommer systemet alltid att fråga efter ett balanskonto när Registrera
kundbetalningar öppnas. - Fyll i Tillbaka datum automatiskt = Om systemet automatisk ska ange dagens datum som
föreslaget betaldatum. Om inte så behöver detta fyllas i manuellt för varje inbetalning
Klicka sedan på “OK”.
Markera kryssrutan “Utförd betalning” på den fakturorna/fakturan som är betalda. Fyll sedan i datumet som betalning inkom i fältet “Tillbaka datum“.
I fältet Inlevererat belopp anger man beloppet som har betalats.
För fullständiga betalningar är detta samma som beloppet i fältet Återstående belopp på raden. För delbetalningar är detta lägre än beloppet i fältet Återstående belopp på raden.
Gå sedan till “Bokföring” →”Bokför betalningar“. Välj “Bokför och skriv ut betalning” för utskrift av inbetalningsjournalen.
Tips! #
Du kan alltid ändra de inställningar du valde när Registrera kundbetalningar öppnades för första gången. För att ändra inställningarna så klickar du på knappen “Behandla“→ “Inställning“.