Syfte #
Visar hur man sätter upp och hanterar betalningstolerans. Vid försök av betalningsregistrering som antingen överstiger eller understiger fakturans belopp får man ett val att bokföra restbelopp eller saldot som betalningstolerans.
Navigation #
Via rollcentrat, klicka på “Inställningar” → “Finans” → “Redovisningsinställningar“.
Inställningar #
Klicka på “Fler alternativ” i menyn.
Gå sedan in på “Åtgärder” → “Funktion” → “Ändra betalningstolerans“.
Ange tolerans som en procentsats eller ett belopp. Klicka sedan på “OK“.
Scrolla sedan ner till avsnittet för “Koppling“, bocka i “Betalningstolerans varning“.
Klicka på Sök 🔍 längst upp till höger → Ange “Kundbokföringsmallar”.
Öppna Kundbokföringsmallar och välj konto för Betalningstolerans, Debet och Kredit.
- Debet – Kontot där betalningstolerans läggs när kunden betalar in mindre än fakturabeloppet.
- Kredit – Kontot där betalningstolerans läggs när kunden betalar in mer än fakturabeloppet.
Vid osäkerhet om vilka konton som ska användas, stäm av med din revisor eller redovisningskonsult.
Registrera kundbetalningar #
När man bokför en inbetalning med större eller mindre belopp än fakturabeloppet så visas följande dialog:
Välj om saldot ska bokföras som betalningstolerans eller om beloppet ska lämnas som återstående belopp.
Vid bokföring av flera betalningar samtidigt kan man klicka på “Detaljer” för att se vilken/vilka fakturor som berörs av toleransen.