Syfte #
Visar hur man kan återföra en felaktig inbetalning på en faktura. Om man t.ex av misstag bockat av en faktura som betald vill vi kunna ta bort denna felaktiga betalning.
OBS! Gäller inte betalningar på t.ex kortköp som registreras automatiskt vid bokföring. Då måste man kreditera hela fakturan.
Navigation #
Klicka Register → Kunder och sök upp den den kunden som är aktuell.
Beskrivning #
Klicka på beloppet som visas under “Betalningar” i den högra kolumnen. Om du inte ser denna kolumnen klickar du på den runda ikonen uppe till höger.
Markera sedan den betalningen som är felaktig och klicka sedan på “Process” → “Ta bort koppling på transaktion“.
På nästa sida klickar du på “Ta bort koppling” och sedan på “Ja“.
Nu är kopplingen mot fakturan borttagen så nu går du tillbaka till “Process” och gå nu till “Återför transaktion“.
Klicka på “Återför” och sedan på “Ja“, Sedan är betalningen borttagen och fakturan är nu åter som en öppen post.