PBS

  • 10.01 – Skapa offert och order
  • 10.02 – Fakturering
  • 10.03 – Kreditnota
  • 10.04 – Ankomstregistrering
  • 10.07 – Rabatt på arbete
  • 10.11 – Skapa servicenotering
  • 10.12 – Fastpris på order och jobb
  • 10.13 – Artikelersättningar
  • 10.14 – Kontaktperson på företagsfordon
  • 10.15 – Skicka meddelande vid beställning
  • 10.19 – Monterat och klart
  • 10.20 – Samlingsfakturering
  • 10.21 – E-faktura
  • 10.22 – Direct print
  • 10.23 – Digital Signering
  • 10.23.1 – Digital Offert
  • 10.23.2 – Digital Snabboffert
  • 10.23.3 – Digital Merförsäljning
  • 10.23.4 – Digital Orderbekräftelse
  • 10.23.5 – Valfri försäljning
  • 10.23.6 – 4-stegsrutinen
  • 10.24 – Verkstadsplaneraren
  • 10.25 – Kortkommandon
  • 10.26 – Stämpling
  • 10.27 – Stämplingskorrigering
  • 10.28 – Bokföra stämplingar
  • 10.29 – Fakturaavgift
  • 10.30 – Goodwill & garanti
  • 10.31 – Bifoga bilder/dokument
  • 10.32 – Bileko Tires
  • 10.33 – Popup befintlig order/offert
  • 10.34 – Skriva ut följesedel/utelverans
  • 10.35 – Radera gamla serviceordrar och offerter
  • 10.36 – Orderhistorik webbshop
  • 10.37 – Kan inte bokföra order på grund av instämplad resurs
  • 10.38 – Texter på servicedokument
  • 11.01 – Skapa nytt arbete
  • 11.01.2 – Extratext på arbete
  • 11.02 – Skapa ny artikel
  • 11.02.2 – Extratext på artkel
  • 11.03 – Skapa kund
  • 11.04 – Skapa fordon
  • 11.05 – Skapa paket
  • 11.06 – Skapa lagersaldo
  • 11.07 – Skicka e-post som standard
  • 11.08 – GDPR
  • 11.09 – Olika e-postmottagare
  • 11.10 – Ändra icke-lagerförd artikel till lagerförd
  • 11.11 – Lager, inventeringsjournal
  • 11.12 – Blockera betalningsmetod på kunder
  • 11.13 – Personalkort
  • 20.01 – Skapa leverantör
  • 20.02 – Bokföra kundinbetalningar
  • 20.03 – Skapa inköpsfaktura
  • 20.04 – Bokföra utbetalningar
  • 20.05 – Kontering redovisningsjournal
  • 20.06 – Utbetalningar via LB-rutin
  • 20.07 – Årsrutiner
  • 20.09 – Lathund rapport
  • 20.10 – Momsrapport och momsavräkning
  • 20.12 – SIE-import/export
  • 20.13 – Betalning via BG-max fil
  • 20.14 – Periodiseringsmallar
  • 20.15 – Budget
  • 20.16 – Räntefaktura
  • 20.17 – Manuell kreditnota
  • 20.18 – Koppla transaktioner
  • 20.19 – Bokföra kundförluster
  • 20.20 – Betalningstolerans
  • 20.21 – Daglig försäljningsrapport
  • 20.22 – Inbetalningsjournal
  • 20.23 – Återbetalning
  • 20.24 – Söka fakturor med SFA-nummer
  • 20.26 – Kontosaldo sammanställning
  • 20.27 – Spåra inbetalningar
  • 40.01 – Mobilbetalning
  • 40.02 – Integrera Cabas
  • 40.03 – Arbeta med Cabas
  • 40.04 – Däckhotellsinställningar
  • 40.05 – Arbetsflöde däckhotell
  • 40.06 – Avsluta däckförvaring
  • 40.07 – Däckhotellsrapport
  • 40.08 – Däckhotell Fleet
  • 50.01 – Återställa lösenord
  • 50.02 – Aktivering av Multifaktorautentisering (MFA)
  • 50.03 – PBS på surfplatta eller mobil
  • 60.01 – Kassa arbetsflöde
  • 60.02 – Kassaavstämning
  • 60.03 – Kassa – Ladda upp skatteposter
  • 60.04 – Kassa – Skapa personal
  • 60.05 – Kassa – Returköp
  • 80.01 – Verkstadsflöde för OKQ8
  • 80.02 – Kataloghantering OKQ8
  • 90.01 – Kopia på utskrift
  • 90.02 – Ändra betalningsvillkor på betalsätt
  • 90.03 – Uppdatera kund
  • 90.04 – Se fordonshistorik
  • 90.05 – Skapa order på utländskt fordon
  • 90.06 – Arbeta med profiler i Microsoft Edge
  • 90.07 – Ändra arbetstid i verkstadsplaneraren
  • 90.08 – Ändra timdebitering
  • 90.09 – Lägga till GBV-logotyp
  • 90.10 – Skapa resurs
  • 90.10.2 – Ta bort resurs
  • 90.11 – Hantera miljöavgift/förbrukningsmaterial
  • 90.12 – Byta betalare på en order
  • 90.13 – Filtrera artikelregistret
  • 90.14 – Betalningspåminnelser
  • 90.14.1 – Ändra text påminnelser
  • 90.14.2 – Ändra påminnelseavgift
  • 90.15 – Skapa försäkringskund
  • 90.16 – Skapa försäkringsärende
  • 90.16.1 – Vidarefakturering moms
  • 90.17 – 4-stegsrutin
  • 90.18 – Raster och pauser
  • 90.19 – Lägga ihop kunder
  • 90.20 – Återföra felaktig betalning
  • 90.21 – Automatiskt avdragen tid
  • 90.22 – SIE-export utan specialtecken
  • 90.23 – Lägga till semester
  • 90.24 – Ändra SMS-texter
  • 90.25 – Anpassa
  • 90.26 – Lägg till text under totalsumma på faktura
  • 90.27 – Ändra överskrift på fakturautskrift
  • 90.28 – Standardtexter
  • 90.29 – Spåra artiklar och arbeten
  • 90.30 – Genomgång med kund (GBV)
  • 90.31 – SMS logg
  • 90.32 – Uppdatera fordonsinformation automatiskt
  • 90.33 – Arbeten utanför Fleetavtal
  • 90.34 – Försäljningsstatistik på rollcenter
  • 90.35 – Växla rollcenter
  • 90.36 – Ersättningstexter
  • 90.37 – Lägga in EAN-koder på befintlig artikel

Bokningsportalen

  • Fleetflöde i Bokningsportalen (Meca)
  • Fleetflöde i Bokningsportalen (Mekonomen)
  • Mekonomen Bokningsportal
  • Stenskottsreparation

Medius

  • 10.01 – Inloggning

Supportportalen

  • Supportportalen – 1. Skapa konto
  • Supportportalen – 2. Logga in
  • Supportportalen – 3. Skapa ärende
  • Supportportalen – 4. Hantera ärenden
  • Supportportalen – 5. Bulletiner
View Categories
  • Home
  • Docs
  • Bokningsportalen
  • Mekonomen Bokningsportal

Mekonomen Bokningsportal

Här följer en kortare guide i hur ni använder Promeister Bokningsportal.

  1. För att komma till portalen så
    använder ni nedan länk:https://mekonomen.promeisterportal.com/

Vid första inloggning så trycker ni på «Återställ lösenord». Ni får då ange er verkstadsmail. Ni kommer få ett mail med en återställningslänk, där väljer ni ett lösenord.

Användarnamnet för att logga in är er verkstadsmail.

 

2. «Hem»-sidan i portalen #

Här ser ni en översikt över era förfrågningar och bokningar, samt vilken status respektive har. För att söka fram en bokning eller förfrågan så använder ni enklast rutan «reg.nr».

När ni mottager en ny förfrågan eller bokning, så får ni ett mail med en länk. Trycker ni på länken hamnar ni direkt på aktuell förfrågan/bokning.

Väl inne i en förfrågan/bokning så hittar ni all information om kunden, vilket datum kund önskat, bokningsmeddelande (fritext från kund eller kundtjänst), samt en händelselogg som visar vad som skett i ärendet. OBS! Det är väldigt viktigt att ni uppdaterar status på ärendet efter hantering. Exempel: ni får in en förfrågan, kontaktar kunden och bokar in en tid i PBS eller annat system som används.

Efter detta ska ni skriva en anteckning i händelseloggen (ex. Kund bokad 12/9), och sedan trycker «kund kontaktad, kund tackar ja» osv. Detta för att underlätta för alla, dels er själva för att hålla koll på ärenden, dels för kundtjänst vid uppföljning av ärenden.

 

 

Förtydligande gällande skillnad på bokning/förfrågan #

Förfrågan – Vid en förfrågan så önskar kund ett datum och/eller pris på ett jobb. I en förfrågan finns underrubriken «Tid hos verkstad». Datumet som framgår är det datum som kund önskat. OBS! Kund får ett bekräftelsemail att verkstaden mottagit en förfrågan, men att kund ska invänta återkoppling för att få datumet bekräftat. Det innebär alltså att vid en förfrågan, så måste ni återkoppla kund med ett fungerande datum.

Bokning – Vid bokning så får kunden ett pris, samt ett bestämt datum. Detta datum finnes under rubriken «Tid hos verkstad». Om det, av någon anledning, inte går att ta emot kund på önskat datum, så måste kund kontaktas och meddelas detta.

Priset som kund får vid en onlinebokning eller via kundtjänst, är det slutliga priset som kund ska betala, förutsatt att kund angivit korrekta uppgifter (mätarställning i huvudsak) samt full servicebok. Skulle verkstadspriset överstiga angivet pris, så skall detta felanmälas till PrisDirekt som står för eventuell mellanskillnad om portalen räknat fel. Skicka anmälan via länk: https://form.promeisterosd.nu/mekonomen/

 

 

3. Att ändra verkstadsinformation/ledtid/ tillgängliga timmar per dag/tillgängliga tjänster #

För att komma till er verkstadssida i portalen, så trycker ni på fliken «verkstäder». (Se ovan bild)

Här har ni huvudrubrikerna att följa:

  • Kalender
  • Info
  • Prisregler
  • Fastpris-tjänster
  • Avvikande öppettider
  • Märken
  • Inlogg till katalog

 

 

Under rubriken «Kalender» ser ni detaljer som: #

Bokningsbara timmar/dag – Denna kan ni ändra utifrån hur många timmar ni kan erbjuda per dag, sett från kundtjänstbokningar/kunders bokningar på mekonomen.se (denna måste vara minst 2 för att en kund ska kunna boka en tid online)

Ledtid när pris är känt – Denna styr hur många dagars framförhållning kund måste ha för att boka en tid där kunden får ett pris direkt
Ledtid vid offertförfrågan – Denna styr hur många dagars framförhållning kund måste ha för att kunna önska en dag vid en förfrågan

Avlämningstid – Här bestämmer ni vilken information kunder får gällande avlämning av bil

Gul avgång – Denna styr om ni vill erbjuda kunder rabatterat pris på arbetskostnad vid servicebokning

Observera att allt ni kan ändra på denna sida görs efter ni har tryckt på den blåa knappen «Redigera»

Ni kan även trycka på enskilda dagar för att ändra bokningsbara timmar, till exempel om ni vet med er att ni ska ha stängt en fredag om 2 veckor, så trycker ni på den dagen i kalendern och skriver «0» isället för de timmar ni valt som standard.

 

 

Under rubriken «Info» ser ni: #

Verkstadsinformation – Öppettider, adress, allmän information om verkstaden. Vid behov av ändring av uppgifterna, kontakta oss på serviceteam@promeister.com

Under rubriken «Prisregler» kan ni:
Ändra kostnader: Timarvode. OBS! Detta är viktigt för att kund ska få ett så precist pris som möjligt.

Under rubriken «Fastpris-tjänster» kan ni:
Även här ändra priser på diverse tjänster. Hjulskifte, lånebil osv, sådant ni har fasta priser för.

Under rubriken «Avvikande öppettider»:
Lägger ni in dagar ni har stängt eller avvikande öppettider. Om verkstaden har helt stängt, till exempel under sommaren, lägger ni in de dagarna här.

 

 

4. Assistans #

Under fliken «Assistans» kan ni registrera assistansförsäkringar på bilar ni har gjort service på.

Om ni har PBS, så görs detta direkt i PBS. Men, vid problem eller om ni använder annat system än PBS, så ska assistansförsäkringar registreras i bokningsportalen. För att teckna assistans så trycker ni på «+Ny». Ange sedan information i rutorna, så som registreringsnummer och telefonnummer till kund. OBS! När ni skrivit registreringsnumret, så måste ni trycka på den blåa knappen med en pil för att bilen ska registreras.

När alla uppgifter är ifyllda trycker ni på «Teckna assistans».

 

 

 

Vid frågor eller funderingar, maila eller ring Promeister på
serviceteam@promeister.com  / 0770-721 021

What are your Feelings
Share This Article :
  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Table of Contents
  • 2. «Hem»-sidan i portalen
  • Förtydligande gällande skillnad på bokning/förfrågan
  • 3. Att ändra verkstadsinformation/ledtid/ tillgängliga timmar per dag/tillgängliga tjänster
  • Under rubriken «Kalender» ser ni detaljer som:
  • Under rubriken «Info» ser ni:
  • 4. Assistans

is proudly powered by WordPress

Manage Consent

För att ge bästa möjliga upplevelse använder vi tekniker som cookies för att lagra och/eller få tillgång till enhetsinformation. Genom att samtycka till dessa tekniker kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika IDpå denna webbplats. Att inte samtycka eller att återkalla samtycke kan påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}