PBS Nyheter

 

2022-09-28 - Release

7733 - Visa märkeskod och leverantörsnummer på rader i offert/order

Man kan nu plocka fram 2 nya kolumner på radnivå, märkeskod och leverantörsnummer. Öppna upp offert eller order och gör följande:

1. Klicka på Kugghjulet uppe till höger och sedan på Anpassa
2. Klicka på en existerande kolumn på raderna så att du får en röd markering runt rutan
3. Klicka sedan på "+Fält" längst uppe till vänster
4. Ny dialogruta kommer upp på högersidan där du kan scrolla ner till kolumerna "Artikel serviceartikelgrupp" samt "Artikelns
leverantörsnr"
5. Drag ut dessa och placera dem där du vill ha dem bland raderna.
6. Klicka sedan på "Färdigt" uppe till höger, då kommer dessa kolumner alltid att vara framme.

7738 - Möjlighet att skriva ut en fakturakopia när man skriver ut betalningspåminnelser

När man skriver ut betalningspåminnelser finns det nu ett val "Skrivut/Skicka kopia av fakturor". Klicka i denna om du vill ha fakturakopier med i utskriften/utskicket.

7740 - Nya rapporter i Rollcentrat

Tidigare har man fått söka upp dessa rapporter. Nu finns dem under Rollcentrat vid:
- Rapporter-->Verkstad-->Lager - Försäljningsstatistik
- Rapporter-->Verkstad-->Arbetsstatistik

Notering: För att endast skriva ut arbeten på "Arbetsstatistik"-rapporten så väljer du Arbete i "Gruppnr-fältet.

7962 - Spara servicenotering från order direkt på fordonet

Nu finns det möjlighet att spara en servicenotering som man anger på en offert/order på fordonet. Om man väljer att göra detta så kommer denna notering att visas när man skapar en ny offert eller order.

När man skapar en servicenotering finns det ett nytt val som heter "Skapa serviceanteckning på fordon", klickar man i denna och klickar Ok så sparas noteringen på fordonskortet.

8621 - OKQ8 Summering av varugrupper på kreditnota

Nu finns det en QR kod och summering av varugrupperna när man gör en kreditnota.

9297 - Välj vilka jobb som skall konverteras till order från en offert

Om man har flera jobb på en offert så kan man du delvis göra en konvertering till en order. Man kan då alltså välja vilka jobb som skall konverteras till order och resterande ligger kvar på existerande offert.
- Ny knapp finns nu under Verkstadsflöde som heter "Skapa order delvis", klickar man på denna och har flera jobb på en order så
kommer du att få upp en lista med alla jobb som finns på offerten.
- Klicka i/ur de rader som du vill konvertera över till en order och klicka sedan på Ok.

9691 - Justering hur man kopplar ihop en öppen order mot ett däckhotell

Tidigare låg det en validering på att man var tvungen att ha en lagerplats på ett däckset. Nu kan man koppla ihop en order mot ett däckset som inte är incheckat.
Denna funktion ligger som bekant under Funktion-->Anslut till däckhotell

9506 - Fleet - Skapa offert på fleetfordon

Tidigare har man kunnat skapa en offert på ett Fleetfordon. Nu finns det en validering att om fordonet är fleet så skall man skapa offerten i Bokningsportalen.

9487 - Bokför en återöppnad order som är justerad

På en order som man tidigare har krediterat och tagit bort en textlinje på den återöppnade ordern så spärrade bokföringsrutinen ordern. Detta är nu åtgärdat så att man kan bokföra en återöppnad order som är justerad.

9330 - Fleet - "Röd rad" på en fleet order

Om man på en fleetorder har gjort stämplingar och efterföljande gjort förändringar på orden i Bokningsportalen så har en arbetslinje blivit rödmarkerad pga felaktigt radnummer. Detta är nu åtgärdat så att korrekt radnummer finns även på stämplingsraden.

2022-08-31 - Release

6100 - Däckhotell förbättringar

Nya funktioner:
- Kunna välja vilken information man vill ha över från däckhotell till en order
- Om en order har däckhotell kopplad till sig kan man nu öppna upp däckhotellet direkt genom att klicka på "Däckhotell ID" under fliken Allmänt
- Det finns också en markering under fliken Allmänt som visar om fordonet har ett aktivt däckhotell
- Möjlighet att lägga till ett paket när man skapar en order via däckhotellet
- Söka på kundnamn i däckhotells listan
- Möjlighet att sätta vilken statuskod ordern skall ha när denna skapas från däckhotell
- Däckhotellrapporten har nu möjlighet att endast visa 1 rad istället för 1 rad per däck
- List val av däckmodell när man skapar ett däcksett. Man kan fortfarande skriva in märket manuellt
- Fleet verkstäder har nu möjligheten att söka på vilken verkstad ett fordon har sina däck incheckade

Utförligare manual kommer publiceras på hemsidan.

5878 - Positionering av loggor på kunddokument

GBV loggan är nu positionerad till vänster istället för höger på alla kunddoument.

5993 - Paket rabatt flyttas inte med till offert från order

När man konverterar en order till offert som innehåller ett paket och inkluderar en rabatt så kommer nu även rabatten att flyttas med över till offerten.

7736 - Uppdatera information på sidfoten för betalningspåminnelser

Nu innehåller sidfoten samma information som en faktura innehåller.

8098 - Ingen kopia på dokument när man mailar kunddokument

Om man som verkstad skriver ut 1 kopia vid ett kunddokument så kommer nu inte kopian att skickas när man skickar ett mail till kunden.

8106 - Artikelpriset uppdateras ej vid användning av prislist artiklar

När man manuellt skriver in en artikel från en prislista så uppdateras nu priset på lokal artikel men det priset som står enligt prislistan.

8572 - Serviceanmärkningar är inte korrekt placerade på orderbekräftelse och faktura

Nu ligger serviceanmärkningarna korrekt vid utskrift av orderbekräftelse samt faktura.

9010 - Moms vid försäkringsärende syns ej vid summeringen på OKQ8 fakturor

Detta är nu åtgärdat så att momsen visas.

9211 - Felaktigt rapportval vid Inköp

Vid inköpsordrar så är det nu korrekt rapport id vid utskrift.

9244 - Stämplingskorrigering har felaktig längd på beskrivningsfältet

Detta är nu korrigerat till 60 istället för tidigare 30 tecken lång för beskrivningsfältet.

9259 - Assistansförsäkring för OKQ8 saknades i inställningar

Detta är nu korrigerat så att OKQ8 är valbart.

9323 - Utskrift av utskickade betalningspåminnelser

När man skrev ut redan utskickade betalningspåminnelser så blev det samma kund på alla fakturor när man valde att skriva ut alla.
Detta är nu korrigerat så korrekt kund visas.

9337 - Webshop typ saknas vid skapande av offert från order

När man konverterade en order till offert och endast tog med 1 jobb av flera så tappade vi webshop-typen på artiklarna. Detta är nu åtgärdat.

9341 - Sidfots loggos skriv ej ut

När man skrev ut kunddokument så visades inga bilder i sidfoten. Detta är nu åtgärdat.

9424 - Leveranssätt för Bileko Tiers integrationen

Vi har nu satt som standard att leverans till verkstad skickas med vid beställning av däck.

Nytt telefonnummer!

Nytt telefonnummer till supporten

Nu har vår Support ett samlat telefonnummer in. Detta i samband med att vi byter ut vårt telefonnummer till PBS-supporten.

Telefonnummer
0770 - 721 021

2022-06-29 - Release

4619 - Integration till Bileko Tires

Integration till Bileko Tiers finns nu tillgängligt. Kontakta PBS Support för uppsättning.

8097 - Öppna order via 4-stegs rutinen

Om man öppnar upp 4-stegs rutinen så kan man nu klicka på order numret i listan och ordern öppnas.

8475 - Felaktig sortering vid summering på faktura utskriften

Summeringen har varit delar, arbete, tillägg. Nu ligger sorteringen som den har varit tidigare enligt arbete, delar, tillägg.

8108 - Möjligt att koppla en order till ett stängt däckhotell

När man från en order vill koppla en öppen order till ett däckhotell så har man tidigare haft möjligheten att koppla ordern till ett däckhotell som är avslutat och stängt. Detta är nu åtgärdat så att man bara ser alla öppna däckhotell.

8152 - Namn och adress har felaktig position på betalningspåminnelse utskriften

Namn och adress fälten har varit 2 rader längre ner än jämförelse med fakturan. Detta har gjort att det inte har synts i fönster kuvert. Nu är detta åtgärdat.

8413 - Felmeddelande när man anger manuellt ett MECA artikel.nr på en inköpsorder

Man har fått upp ett felmeddelande när man angett ett MECA artikel.nr på en inköpsorder att instansen redan finns. Detta är nu åtgärdat.

8565 - Webshop ordermeddelande saknas på inköpsorder

Under menyn Webshop så har funktionen för att skicka meddelande till butik saknats på en inköpsorder. Detta är nu åtgärdat.

8153 - Kan ej importera en artikel från webshop efter att man har hämtat hem en service

Om man på en order bara har 1 jobb som heter Service och försöker hämta hem en artikel via webshopen så har man ej kunnat få in denna artikel på ordern. Nu kommer denna artikel in på Service-jobbet. Om det är så att man har fler än 1 jobb på ordern så kommer man alltid att få upp dialogen att välja vilket jobb artiklarna skall in på.

7610 - Rabatt kalkyleras ej när ett arbete har tilläggstexter

Om man har ett arbete som har en tilläggstext, ex. Hjulskifte som bör ha texten "Glöm ej att efterdrag hjulbultarna" så har inte rabatten blivit korrekt kalkylerad när man använt funktionerna "Sätt fast pris på order" samt "Sätt fast pris på jobb".

7193 - Artikelraderna blir inte markerade som MECA/Mekonomen artiklar

När man lägger på en artikel på order via lokal artikellista så har inte artikeln blivit markerad som en MECA/Mekonomen artikel vilket har gjort att man ej kan lägga en beställning. Detta är nu åtgärdat.

7228 - Återställning av en arkiverad order

När man gör en kreditering och får frågan att återskapa den arkiverade ordern och svarar nej att man inte vill öppna den igen så fick man tidigare upp frågan om man ville öppna ordern trots att man inte har öppnat den.

7595 - Lägg på reg.nr efter att ha planerat en order

Om man har skapat en order utan reg.nr och lagt in denna i kalendern så har man tidigare fått ett felmeddelande när man lagt på ett reg.nr i efterhand. Detta är nu åtgärdat så att man kan lägga in ett reg.nr även om ordern är planerad.

4299 - OKQ8 workflow

Fullt flöde för OKQ8 verkstäder.

2022-06-08 - Release

5141 - Fakturalayout ändringar (OCR)

Nu printas OCR nummer ut korrekt på fakturan.
Fakturor med omvänd moms presenteras nu korrekt.
Positionerna för ISO+GBV loggor är nu justerade så att det blir en snyggare fakturalayout.

7338 - Beställa delar från katalog när delar redan är beställda

Om kvantitet på en artikelrad hade 1 i kvantitet och 2 i beställd kvantitet så gjordes ytterligare en beställning. Detta är nu korrigerat att det endast blir beställt fler artiklar om kvantitet är mindre än beställd kvantitet.

7553 - Resursstatistik rapport skriver ut lånebilar

När man skriver ut en resursstatistik så kommer nu inte lånebilar med på den tilldelade mekanikern på jobbraden.

7954 - Arbetsordern genererade tomma rader

När man skrev ut arbetsordern så var det ett antal tomma linjer ovanför första jobbet. Detta är nu åtgärdat och komprimerat så att den första jobb-raden kommer direkt nedanför linjen.

8066 - Kan en koppla ihop en bokförd utleverans med en service faktura

Det genererades ett fel när man försökte koppla ihop en bokförd utleverans av en order med en service faktura. Detta är nu åtgärdat.

2022-05-11 - Release

4301 - Integration mot Reco

Vi har nu lanserat en integration mot Reco. Vid uppsättning, kontakta PBS Support på support.pbs@promeister.com

3454 - Digital servicebook trigger och inställning

Tidigare har triggern för att aktivera DSB varit vilken parameter som anger vilket arbetsoperation som används i katalogen. Nu finns det en egen inställning under Digital Servicebook inställningar.

5207 - Varning saknas att mätarställning ej är uppdaterad vid bokföring av order

Varningen som tidigare har visats när man inte har uppdaterat mätarställningen innan man fakturerar fungerar nu som den skall.

3277/5214/7340 - Felmeddelande vid bokföring av ett paket på en order

Man fick ett felmeddelande om man hade lagt på ett paket på en order som hade fler än 1 jobb och där man ändrade betalande kund på det jobbet som hade paketet. Detta är nu rättat.

5215 - Betalningsvillkorskoden ändrades ej vid ändring av betalningsmetod

När man ändrar betalningsmetod så ändras även villkorskoden till den kod som är satt som standard för den valda betalningsmetoden.

5398 - Felaktigt lagersaldo hos butik

När man hämtar in artiklar från MECA Online så blir nu även lagersaldot hos butik uppdateras på raden i PBS.

5778 - Vid utskick av SMS så kontrolleras inte landskoden

Vid vissa situationer när man skickar SMS till kund så togs det inte hänsyn till landskoden (+46/+47).

5987 - Fordonshistoriken visade 0 i mätarställning

När man öppnade upp fordonshistoriken så visade all mätarställning 0. Nu visas den korrekta mätarställningen vid faktureringstillfället.

6163 - "Planera första lediga datum"-parametern planerade ej lånebil

När man har aktiverat funktionen "Planera på första lediga datum" och man hade lagt in en lånebil på ordern så kom denna ej med in i kalendern. Detta är nu rättat.

6267 - Bolag med flera ansvarsenheter tar fel Mobilbetalning-inställningar

Om ett bolag hade flera ansvarsenheter samt olika inställningar för mobilbetalning så togs inte vilken ansvarsenhet ordern hade in i beaktning. Nu tas det korrekt inställning baserat på ansvarsenheten på ordern.

6283 - "Token"-funktion för inloggning mot Mekonomen PRO

När man ansluter till Mekonomen PRO så tar vi nu ut en inloggningsnyckel som är aktiv i 2h. Detta minimerar anropstiden mot katalogen.

7082 - Prisfilsartiklar hämtar inte korrekt information

Vid användning av prisfiler som har lästs in så fick man inte korrekt information på artiklarna. Detta är nu korrigerat.

7296 - Bolag med flera ansvarsenheter tar fel Assistans-inställningar

Om ett bolag hade flera ansvarsenheter samt olika inställningar för assistans försäkringen så togs inte vilken ansvarsenhet ordern hade in i beaktning. Nu tas det korrekt inställning baserat på ansvarsenheten på ordern.

7354 - Artiklar saknar "Blytillägg" vid hämtning från MECA Online

När man hämtar in ett batteri från MECA Online så kommer nu även priset med på blytillägget.

7363 - Skapa nytt service-jobb vid hämtning från Mekonomen PRO

Om parametern "skapa nytt service-jobb" är satt och man har flera jobb på ordern samtidigt som man endast hämtar en service så fick man upp frågan "Vilket jobb som servicen skulle gå in på". Nu får man inte upp frågan utan ett Service-jobb skapas upp direkt enligt parametern.

7404 - Dela en bokning över flera dagar

Om man la in en bokning som sträcker sig över flera dagar fick man upp en fråga om man ville dela upp ordern. Svarade man Ja på frågan så dök det inte upp någon bokning på dag 2.

7411 - Kan ej använda standard texter på en offert/order

Nu går det att använda standardtexter på en offert/order. Tidigare när man hade blankt i radtypen så fick man inte upp en lista med de fördefinierade texter man har lagt in. Detta är nu rättat.

2022-04-10 - Release BC19

BC19 Nyheter

Vi har samlat de största förbättringar som Microsoft har släppt i den nya versionen i bifogat dokument.

2022-02-23 - Release

4107 Optimering av verkstadsplanerare & editering av manuell bokning

• Kan skapa en ny order direkt från kalendern
• Kan stämpla in Daglig-stämpling och på en order/ jobb direkt från kalendern
• Systemet kan välja första lediga datum i kalendern
• Lägga till raster och luncher i kalendern
• Kan ändra statuskod på order direkt från kalender
• Symboler vid in-stämpling och vid aktiviteter
• Plannering kan nu splittas över lunch/raster

Stämplings förbättringar

• Stämplingstatus-monitor som visar en översikt på alla pågående stämplingar
• Olika mekaniker kan vara instämplad på samma order
• Rapport förbättring av stämplingsrapport.
• Kan stämpla in Daglig-stämpling och på en order/ jobb direkt från kalendern
• Nu kan man välja att stämpla på hela ordern eller på ett specifikt jobb. Detta är parameterstyrt.
• Vid borttagning av stämpling så kommer detta att loggas och visas på stämplingsrapporten
• Stämpla frånvaro (Sjuk, VAB, etc)
• Vid instämpling av 2 mekaniker på samma order fördelas den fakturerade tiden baserat på deras instämplade tid
• Övertidsstämpling, när mekanikerns "vanliga" arbetstid är slut och mekaniker är instämplad ändras instämplingen från Daglig
till Övertid.
• En ny rapport, Arbetsstatistik som visar statistik på utförda arbete.
• Förenklad Stämplingsjournal för att undvika felaktigheter. All borttagning loggas och visas på Personallistan.
• Lägga till saknade stämplingar kan nu göras via en "Wizard" som gör det enkelt att lägga in dem i stämplingsjournalen.

3277 Felmeddelande när paket faktureras till en annan fakturerings kund på order

Detta är nu korrigerat.

3835 Assistansförsäkring meddelande vid Fakturerings upprepning

När en order bokförs med arbetsoperation ”S” Visas ett meddelande om att assistansförsäkring är skapad.
När nästa order bokförs så kommer samma meddelande om att assistans försäkrning är tecknad igen. Detta är nu korrigerat.

3955 Planera om en order som är krediterad

Vi får ingen fråga om vi vill planera om en serviceordern på ett nytt datum när vi klickar på knappen ”verkstadsplanerare” i orderläge efter att serviceordern är fakturerad, krediterad och återställd. Detta är nu korrigerat.

4058 Problem med återställd serviceorder med assistansförsäkring

En serviceorder som är fakturerad med assistansförsäkring som sedan krediterats och återställts. Så visas inte assistansförsäkrings artikeln på orderraden på serviceorder. Vi får ett felmeddelande om vi försöker att konvertera serviceorder till offert. Detta är nu korrigerat.

4098 Det är inte möjligt att avbryta skicka beställning vid flera jobb på serviceorder

När vi klickar på knappen ”skicka order” på en serviceorder som innehåller mer än en jobbrad kommer en dialog upp där båda jobbraderna är i klickade som standard. Om vi klickar på avbryt i denna dialog så har beställningen ändå skickats. Detta är nu korrigerat.

4101 Betalningsvillkor uppdateras inte från kundkort vid byte av fkureringskund nr på serviceorder.

Detta är nu korrigerat.

4110 Prisuppdatering på serviceoffert

När vi skapar en offert och lägger till jobbrader med artiklar/arbeten och priser får vi ett totalpris som inte uppdateras om vi tar bort rader från offerten. Detta är nu korrigerat

4154 Användare låser sig

När de måste svara på meddelanden under skapande av en korrigerande kreditnota och återställning av arkiverad order. Detta är nu korrigerat.

4156 Borttagna stämplings rader uppdateras inte

Borttagna stämplings rader uppdateras inte i stämplingsloggen och skrivs inte ut på personalrapporten. Detta är nu korrigerat.

4861 Procentuell självrisk är inte specificerad i cabas kalkyl

Detta är nu korrigerat.

4867 serviceorder stämpling ska registreras på rätt datum

När vi stämplat in och ut på en serviceorder men inte bokför serviceordern på samma datum så ändras orderstämplingsdatum till bokföringsdatum. Detta är nu korrigerat.

4923 Rättning av utskriften för betalningspåminnelser

När vi skriver ut betalningspåminnelser har det skrivits ut en extra tom sida. Detta är nu korrigerat.
Summorna på betalningspåminnelser stämmer inte om ränta ska beräknas på påminnelsen. Detta är nu korrigerat.

5561 Om Enhetspris är 0 på en artikel så uppdaterar inte priset vid byte av faktureringskund

Detta är nu korrigerat.

2022-01-19 - Release

4114 - Felmeddelande vid skapande av manuell kreditnota

När man skapade en manuell kreditnota så fick man ett felmeddelande att man inte hade rättigheter att läsa "Service noteringar". Detta är nu korrigerat.

3468 - Felmeddelande vid återställning av utleverans

Vid vissa tillfällen när man haft flera betalare på en order samt flera olika jobb och man gör en kredit nota av fakturan så inte återställningen gjorts korrekt. När man sedan har försökt göra en manuell återställning av utleveransen så har man fått ett felmeddelande som säger att återställningen inte kunde göras. Detta är nu korrigerat.

3832 - Felaktig uträkning av verkstadspålägg på statistik sidan

När man tittat på statistik sidan från en offert/order eller från offert/order listan (Funktion-->Statistik) så har inte verkstadspålägget kommit med i beräkningen. Detta är nu korrigerat.

3458 - Felaktiga fakturor vid med flera kunder, jobb och stämplingar

På en order som har flera betalande kunder på olika jobb, stämplingar finns och man endast har fakturerat ett av jobben så har man haft möjligheten att fakturera samma order igen. Detta är nu korrigerat.

3943 - Vid 2 krediteringar av samma order som innehåller flera betalande kunder får man ett felmeddelande

Om man har en order med flera jobb och olika betalande kunder så har man fått ett felmeddelande där man har fakturerat, krediterat, fakturerat igen och krediterat igen. Detta är nu korrigerat.

3455 - Unika inloggningsuppgifter per användare mot Webshopen

Tidigare har vi endast haft ett inlogg för alla användare till respektive webshop. Nu finns det möjlighet att ha unika webshopsinloggningar per användare.

3950 - Adress 2 fältet har ej uppdaterats på kundkortet vid ändring från offert/order

Om man har lagt in uppgifter i Adress2 fältet så har man inte fått någon fråga om att även uppdatera kundkortet. Detta är nu korrigerat så att man även har möjlighet att uppdatera kundkortet.

3399 - Ersättningsmöjligheter vid hämtning av nya fordon och kunder med specialtecken

Vid hämtning av nya fordon där kunden har ett specialtecken kan vi nu ersätta dessa tecken med godkända tecken. Tidigare har det inte varit möjligt att spara kunden i systemet.

3755 - Momsen visas ej på offert om det finns en artikel som har 100% rabatt

Momsen på offertutskriften kommer ej med om det finns en rad där radrabatten är 100%. Detta är nu korrigerat.

4099 - Förhandsgranskning av en faktura visar dubbel information

Vid förhandsgranskning av en faktura visar dubbel kundinformation om man har gjort någon redigering av kundinformationen på ordern och samtidigt sparat informationen på kundkortet. Då tror systemet att det är två olika kunder och visar detta på utskriften. Detta är nu korrigerat.

4100 - Felmeddelande vid ändring av Global Dimensionskod

När man har uppdaterat till en ny Global Dimensionskod har det genererats ett felmeddelande som säger att man inte kan konvertera en sträng till korrekt värde. Detta är nu korrigerat.

4102 - Visa ej fordonlista vid kundselektering från order om endast ett fordon finns

Om man lägger på en kund direkt på offert/order så har man alltid fått upp en lista med fordon även om kunden endast har ett fordon. Denna dialog kommer nu endast upp om kunden ifråga har fler än ett fordon kopplat på sig.

4115 - 4 stegsrutinen har ej tagit hänsyn om man manuellt ändrat datum

Om man sätter ett manuellt datum i fältet "Svarsdatumfilter" så har listan ej uppdaterats med korrekta ordrar. Detta är nu korrigerat så att ändrar man manuellt ett datum i fältet så uppdateras listan med att visa de ordrar som ligger bokade på angivet datum.

3768 - Ingen fråga om att splitta en kalenderbokning som går över flera dagar

Om man planerar en order i slutet av dagen där orderns totalt tid går förbi mekanikerns tillgängliga arbetstid får man nu en fråga om man önskar att splitta allokeringen till att fortsätta över nästkommande dag.

2021-06-23 - Release

Verkstadstillägg publiceras på order även om totalbeloppet inte överskridet gränsen

Även om vi satt ett belopp i "Ingen avgift under" på ett eller flera verkstadstillägg så gjordes det ändå en kalkylering på ordern i de fall som orderns totalbelopp inte överskred inställningen på verkstadstillägget. Detta presenterades sen i totalen för tilläggen på ordern men följde inte med ut på fakturan. Detta är nu åtgärdat så att verkstadstillägget inte heller presenteras när vi inte överskrider inställningen på verkstadstillägget.

Dubbla pop-up vid fråga om kontakt

När vi sökt på ett reg. nummer som ägs av ett företag så får vi en fråga om vi önskar att lägga till en kontakt på fordonet vilket presenteras i ett pop-up fönster. Här har vi fått två stycken pop-up fönster på samma fråga, det senare är nu borttaget.

Artikelinfo uppdateras inte från artikelmaster

För verkstäder som hanterar prisfiler från extern part så läses dessa in i en artikelmaster. Om en av dessa artiklar manipuleras i PBS efter att den hämtats från artikelmaster och därefter läses in på nytt så har det inte gjorts någon uppdatering från artikelmaster. Rättning är gjord och en uppdatering av artikeln sker nu som det ska.

Kontaktnummer uppdateras inte när vi bläddrar från en offert/order till en annan

Det nummer som skapas för en kontakt på en order har inte ändrats när vi valt att bläddra mellan en öppen offert/order. Numret har inte heller ändrats om befintlig kontakt blir utbytt eller är ny på ordern. Detta är nu åtgärdat.

Orderdatum blev ersatt av bokföringsdatum

Om vi har ändrat orderdatumet på en order till ett annat än det datum som ordern faktiskt skapades på så ändrades detta i samband med bokföringen. Istället för det önskade orderdatumet så sattes bokföringsdatumet även som orderdatum. Detta är nu rättat.

Dubbla serviceordervarningar och sms meddelande på order

På offert fanns tidigare dubbla serviceordervarningar, detta är nu borttaget och endast den korrekta syns. Loggen för sms meddelanden i faktaboxen på serviceorder, visade inte den sms text som skickats, detta är nu rättat.

Sökning av artiklar ifrån webbshop eller artikelmaster

Detta är nu förbättrat, så att vi får upp en lista ifall det inte är en 100% korrekt matchning för att då kunna välja rätt produkt.

Statistik på serviceorder

Vid användning av statistik, fick vi tidigare ett felmeddelande, detta är nu rättat.

4-stegsrutin

Här var menyerna efter förra releasen publicerade på fel ställe, detta är nu åtgärdat.

2021-05-05 - Release

481 - Justering av personalliggaren

Personalliggaren har uppdaterats enligt gällande regelverk.

503 - Rättningar i e-postloggen

Den logg som sparar alla skickade mejl från PBS har i samband med att vi skickat bokförda fakturor från PBS skapat en rad som säger "fel".

Även om denna raden har skapats i loggen så har mejlet skickats till mottagaren som det ska men den raden har av förklarliga skäl skapat lite förvirring. Detta är nu rättat.

510 - Förhandsgranskning av delfakturerad order

En order som har haft två eller flera fakturamottagare har inte kunnat förhandsgranska den kvarstående delen om de andra delarna varit utfakturerade sedan tidigare. Detta är nu åtgärdat.

512 - Textlinjer på order vid förhandsgranskning

I PBS finns möjligheten att lägga en fakturarabatt på en order. Om man valde att rabatten skulle vara synlig på ordern och ordern även innehöll textlinjer så försvann dessa efter att fakturan hade förhandsgranskats. Detta är nu korrigerat.

513 - Uppslag mot artikelregister på kreditnota

På en manuellt skapad kreditnota så har vi tidigare inte kunnat öppna lokalt artikelregister eller knappat in ett lokalt artikelnummer manuellt på kreditnotan då detta har genererat ett fel.

Detta är åtgärdat och uppslagen fungerar nu som dom ska.

514 - Höjt antal tecken på artikelkolumnen

Artiklar vars artikelnummer överskridit 14 tecken har inte kunnat knappats in manuellt på en offert/order då teckenbegränsning legat på just 14.

Denna är höjd och klarar numera av totalt 18 tecken.

535 - Mejladress som sparas på kontakt publiceras ej på nya dokument

I samband med att vi skapar en ny offert eller order och önskar att spara en mejladress så sparas mejladressen alltid på en kontakt som är knuten till kunden i fråga. Detta har tidigare gjort att vi i vissa scenarion inte har fått med oss mejladressen till offerten eller ordern när vi nästa gång skapar en sådan på samma kund.

Detta är nu korrigerat så att vi i alla lägen visar mejladressen som är knutet till kunden.

2021-04-28 - Release

509 - Rabatter på faktura

Tidigare så har inte alltid rabatterna varit synlig vid vare sig förhandsgranskning av faktura eller på den bokförda fakturan.

Detta är nu rättat och gör att rabatter på raderna alltid är synliga samt att eventuell rabatt på hela fakturan också är synlig. Den sistnämnda kräver dock att man bockar i Visa Fakturarabatt som ni hittar under rubriken Fakturering.

534 - Uppdatering av sms-logg

Efter uppdateringen av extensions så uppmärksammades det att sms-loggen på ordern inte uppdaterades med de sms vi skickade ut till kunderna.

Vi har nu fått detta rättat och de sms som har skickats till kunden går nu åter att hitta i loggen på ordern.

2021-02-25 - Release

CR220 - Nytt fält för senaste transaktionsdatum på kundkort

På kundkortet så har det publicerats ett nytt fält som heter "Senaste transaktionsdata från ERP". Fältet används för att visa det senaste transaktionsdatumet på en kund som är överflyttad från PBS V1.

Fältet är en viktig parameter för de körningar som kommer kunna utföras med hänsyn till GDPR. Mer info om det sistnämnda kommer vi att informera om längre fram.

487 - Mobilnummer som sparas på kontakt publiceras ej på nya dokument

I samband med att vi skapar en ny offert eller order och önskar att spara mobilnumret så sparas mobilnumret alltid på en kontakt som är knuten till kunden i fråga. Detta har tidigare gjort att vi i vissa scenarion inte har fått med oss mobilnumret till offerten eller ordern när vi nästa gång skapar en sådan på samma kund.

Detta är nu korrigerat så att vi i alla lägen visar mobilnumret som är knutet till kunden.

501 - Fler variabler tillgängliga när SMS skickas från 4-stegs rutinen

Vi har nu gjort det möjligt att använda fler variabler när vi skickar ett SMS från 4-stegs rutinen.

De variabler som är tillagda är:
%7 = Verkstadens namn
%8 = Verkstadens telefonnummer
%9 = Verkstadens mejladress
%10 = Verkstadens stad/ort
%11 = Ordernummer

2021-01-28 - Release

CR101 - Sökning mot EAN-kod på lokala artiklar

Sedan tidigare så har sökningar mot EAN-koden (mer känd som streckkod) fungerat så länge artikeln kommer från MECA och finns i katalogen.
Det är nu möjligt att söka på EAN-koden även om artikeln ifråga är lokal, alltså manuellt upplagd.

Om man önskar att lägga in en EAN-kod på en artikel så finns det ett fält på artikelkortet som heter GTIN. Det är i detta fält man fyller i eller skannar in sin EAN-kod.

CR203 - Uppdatera ägaruppgifter på fordon från offert/order

När vi manuellt ändrar en ägare på ett fordon från en offert eller order så får vi nu också en fråga om vi önskar att ägaruppgifterna ska uppdateras i registren.
På så vis kan vi säkerställa att den nya ägaren kommer att kvarstå på fordonet även nästa gång vi lägger in fordonet på en offert/order.

498 - Nytt utseende på lista för statuskoder samt status NYORDER bortfiltrerad

Listan som visas när vi från order vill visa tillgängliga statuskoder har fått ett nytt utseende och är nu mer överskådlig än tidigare. Listan är också centrerad på skärmen jämfört med tidigare då den låg som en komprimerad lista nere vid jobben.

I samband med detta är också statuskoden NYORDER bortfiltrerad och går alltså inte längre att välja. Bakgrunden till detta är att NYORDER är en status som ordern endast ska ha när ordern är just ny. Här uppkom det problem om statusen användes felaktigt och sattes på ett jobb efter det att en bokning va gjord. Resultatet blev då att bokningen försvann vilket givetvis inte är önskvärt.

Om du har använt dig av statuskoden NYORDER på detta sätt och önskar att få en annan status istället så hjälper vi såklart till med det via vår support.

500 - Textrader publicerades inte på bokförd faktura

Om en order innehöll textrader som inte va knutna till någon artikel eller arbete så blev endast en eller ett fåtal av dessa rader utskrivna i samband med att ordern bokfördes. Detta är nu åtgärdat och alla rader skrivs återigen ut.

2021-01-14 - Release

CR64 - Koppling till kortterminal

En integration mot kortterminal är levererad till produktionsmiljön. Om man har en kortterminal ifrån NETS som går att systemkoppla så går denna att koppla till PBS V2. På detta vis kommer beloppet från PBS att skickas direkt till kortterminalen istället för att man ska behöva knappa in beloppet manuellt.
Integrationen kommer att live-testas under kommande veckorna och mer information kommer att gå ut när det är öppet för alla att få kopplingen genomförd.

CR64.2 - Dialog i samband med bokföring av kreditnotor

I samband med att vi bokför kreditnotor så får vi numera upp en dialog som tillåter oss att ändra betalsätt på kreditnotan om vi skulle önska. Det går även att ange ett annat bokföringsdatum än dagens om man t.ex. önskar få kreditnotan bokförd på samma datum som ursprungsfakturan och denna är bokförd på ett datum som redan har passerat.

CR69 - Fasta rabatter på givna arbetsoperationer

Vi har nu möjlighet att lägga in fasta rabatter på önskade arbetsoperationer. Dessa kan vi sen knyta till en viss kund eller en viss kundgrupp om sådan finns. Vi har tidigare endast haft möjligheten att sätta fasta priser mot antingen kund eller kundgrupp men kan nu alltså även knyta fasta rabatter.

CR200 - Uppdateringen av Försäljningsstatistiken i Rollcenter

Försäljningsstatistiken i Rollcenter har uppdaterats med att numera visa samtliga summeringar ex. moms istället för ink. moms som va fallet tidigare. Vi inkluderar nu även med kreditnotor i summeringarna.

Här har även layouten ändrats en aning där statistiken har bytt plats med faktaboxarna i Rollcenter. Faktaboxarna ligger nu över försäljningsstatistiken istället för tvärtom.

475 - Breddad kolumn för A-pris

A-pris kolumnen för rapporten som gäller för faktura, kreditnota och orderbekräftelse har blivit breddad. Tidigare så har a-priser med höga belopp blivit fördelade på två rader vilket de inte längre blir.

478 – Rad för extratext till arbetsoperationer justerad

Om en arbetsoperation hade en extratext knuten till sig så vart denna inte placerad under arbetsoperationen i samband med utskrift. Detta är nu justerat så att extratexterna placeras under gällande arbetsoperation.

482 - Märkeskoder på artiklar i samband med masterpaket

När ett masterpaket tidigare har importerats till en offert eller order så har tillhörande artiklar inte blivit upplagda med någon märkeskod. Detta har resulterat i att dessa artiklar inte har kunnat beställas mot webbshoppen. Detta är nu rättat och artiklarna får numera en märkeskod.

485 - Validering av order med fakturakontakt

Tidigare så har en order inte kunnat återskapas från arkivet om fakturakunden haft en kontakt i samband med faktureringen och kontakten därefter blivit borttagen. Denna validering är nu ändrad så att ordern i dessa lägen ändå går att återskapa.

490 - Borttagning av textrad påverkar inte en redan utlevererad order

Om man i samband med bokföring av en order väljer att inte fakturera den så kunde man därefter få problem att fakturera om ordern på nytt. Detta gällde om man innan faktureringen tog bort en textrad på ordern och därefter provade att fakturera. Detta är nu åtgärdat.

2020-11-25 - Release

FDD055 - Ansvarsenheter

Ansvarsenheter betyder att man kan jobba med flera verkstäder i ett och samma bolag. Om man har flera verkstäder under samma organisationsnummer så kan man nu separera dessa två verkstäder men ändå jobba inom samma bolag vilket möjliggör att man kan sköta bokföringen för alla verkstäder i PBS på ett effektivt sätt.
Inställningarna som man sätter upp gör att PBS lägger på filtreringar så att man inte ser varandras ordrar och av misstag redigerar eller tar bort något från en annan verkstad. För att sätta upp Ansvarsenheter så kontaktar man PBS Support så hjälper vi är att sätta upp och hur man skall jobba.

CR102 - Ny länk till Feedback och Önskemål

På Rollcentrat för "Fordonsverkstad BC" finns det numera en länk att klicka på som kommer att ta dig till ett formulär där du kan skicka in feedback om både existerande funktioner samt nya önskade funktioner. Detta formulär skall inte tas som ett support formulär utan där hänvisar vi till vår PBS Support. Vi kommer att lyfta all inkommande feedback i dedikerade PBS Forum. Dock skall ni ta notis på att vi inte kommer att ge en direkt återkoppling på allt som kommer in, är det så att vi önskar mer information om ett ärende så kommer vi att kontakta den som skickade in ärendet.

CR81 - Utökade meddelande vid assistansförsäkringar

Om det redan ligger en assistans på ett fordon där vi skickar in en assistans kommer det nu upp ett meddelande som säger att en assistans redan existerar på fordonet.
Vi har också utökas assistansfunktionen med en logg på alla assistanser som läggs för att vi skall kunna se vad som gjorts historiskt.

CR95 - Nya kolumner på Redovisningstransaktioner

Nu finns det 3 nya kolumner framtagna som är dolda som standard. Dessa kan man välja att plocka fram genom att högerklicka på huvudet på en av kolumnerna och klicka på "Välj kolumner..."
De 3 nya kolumnerna är:
- Moms rörelsebokföringsmall
- Moms produktbokföringsmall
- Systemkreerad trans.

447 - Cabas saknar antal vid import

När man importerar exempelvis lackmaterial så kommer information över från Cabas med 0 i antal men med ett pris. Nu sätter vi 1 i antal och angivet pris från Cabas.

459 - Stämplingar och Personalrapport

Det kom dubbla Dagliga-stämplingsrader som visade både ej-bokförda rader samt bokförda rader.
Alla kolumner är nu printade på 1 sida, tidigare kunde 1 kolumn komma på separat papper.
Sorteringen på rapporten är "Datum" som standard.

465 - Kan ej ändra en planering i Verkstadsplaneraren

Vid vissa tillfällen när man har flera resursgrupper så kunde man ej redigera bokningen i verkstadsplaneraren. Detta berodde på att användaren ej hade ett värde för överplanering så planeraren använde fel värde.

466 - Sökning av EAN koder mot MECA Webshop

När man angav ett EAN-nr som ett artikelnummer på en order så hittades ej artikeln vid MECA-sökning. Skriver ni nu ett EAN-nr eller scannar en produkt där MECA har EAN koden kommer ni få träff på artikeln.

470 - SMS dialog översättningar

På SMS-dialogen så var det ej översatt från engelska till svenska. Detta är nu åtgärdat.

471 - Kan ej ändra betalsätt efter att ha krediterat en Mobilbetalning på en order

Om man krediterar en Mobilbetalning så kunde man ej ändra betalsättet. Detta är nu åtgärdat så att man kan ändra betalsätt även om ordern har blivit krediterad hos Resurs Bank.

472 - Kan ej ta bort däck från däckhotellet

Om man av misstag la på 5 däck istället för 4 på ett däcksett så kunde man ej ta bort den 5:e och felaktiga raden på grund av att historik fanns på däcksettet. Nu är det korrigerat så att man har möjligheten att ta bort ett däck. Det ligger kvar en kontroll på om däcket är incheckat, då går det ej att ta bort däcket utan man måste först checka ut däcket.

476 - 4-stegs rutin

Nu är alla 4-stegs rutinerna samlade under samma Process-flik.

480 - Verkstadsplaneraren går i en loop och hänger sig

Om man hade en order planerad på en fredag och försökte planera om denna så orsakade detta en loop pga att dagen efter, lördag och söndag, var en ej tillgänglig arbetsdag. Detta gör att systemet hänger sig och man måste avsluta sessionen innan man kan komma vidare. Detta är nu korrigerat så att denna loop inte uppstår.

2020-10-28 - Release

Nya features och korrigeringar är på plats!

Kontaktuppgifter till en förare på ett fordon som ägs av ett företag

När man anger ett fordon som ägs av ett företag så kommer ni nu att få upp en anmodan att ange kontaktuppgifter till föraren. Detta innebär att ni kan ha flera fordon kopplade till 1 kund men varje fordon har kontaktuppgifter till föraren. För ytterligare info, klicka nedan och se vår manuel i film-format.

Pakethantering

Nu har ni möjlighet att skapa era egna paket av vanligt förekommande arbete samt delar. Det kommer också att vara möjligt att ta del av de centrala paket som kommer från respektive säljbolag (ex. MECA, Mekonomen). Klicka nedan för att se en manual i film-format.

Ny mobilbetalningstjänst

Det finns nu en integration mot Resurs Bank som ersätter Klarna som var vår tidigare leverantör. Flödet kommer i stortsett vara densamma som vi haft tidigare. Det som skiljer är att när ni krediterar en faktura och den är betald via mobilbetalning så kommer ni få en fråga direkt om ni även vill kreditera kundens mobila betalning hos Resurs. Klicka nedan för att se en manual i film-format om mobilbetalning.

CR67 - Textlinjer i fordonshistoriken

Tidigare har vi ej fått med textlinjer till fordonshistoriken. Texten har funnits på den bokförda fakturan men ej blivit överförd till historiken. Detta är nu åtgärdat så att även textlinjer kommer med.

CR66 - Ny text på fakturan vid en mobilbetalning

När kunden betalar via mobilbetalning så kommer det att stå på fakturan att den är mobilbetald.

FDD051 - Enklare artikelersättningshantering

Om man har en artikelersättning på en MECA/Mekonomen artikel och hämtar in denna från katalogen så kommer man få en fråga om man vill använda den ersättande artikeln istället för den som kommer från katalogen.

339 - Bättre hantering av datumändring i kalendern

När man klickade sig några veckor/månader fram i kalendern så kunde detta ta 1-2 minuter. Detta är nu korrigerat så att hastigheten med att skifta mellan datum är bättre.

410 - Hämta varukorg till en offert med flera jobb

När man hämtar in arbete/delar från katalogen till en offert, som har flera olika jobb, så är den dialog som kommer upp för att välja jobb enhetlig med den som finns på ordern.

426/444 - Problem med ordrar som har stämplingar

På en order som innehåller stämplingar så har det emellanåt varit problem med:
- Stämplingsraden syns överst i ordern
- Ingen möjlighet att kopiera ordern till en offert
- Inte möjligt att fakturera pga att resurskoden är blank
- Går ej att ändra betalande kund på en återöppnad order
- Går ej att skapa ett försäkringsärende på en återöppnad order

Allt ovan är nu rättat.

429 - Serviceanmärkningar

Vid vissa tillfällen har man fått ett felmeddelande till höger på en order i Faktarutan som säger att man måste ta bort de rader som har blankt Id. Detta uppstod efter att man hade lagt till en serviceanmärkning på en offert eller order och sedan skrev ut ett dokument. Detta är nu korrigerat så att man inte får ett felmeddelande i Faktarutan.

431/450 - Ändring av betalande kund

Efter att man hade ändrat betalande kund på jobbet och la till nya rader så togs inte korrekt bokföringsgrupp från den betalande kunden. Detta är nu korrigerat så att man alltid tar den betalande kundens inställningar på alla nya rader som skapas på jobbet.

436 - Hämta komplett varukorg utan reg.nr på order

När man väljer hämta komplett varukorg utan att man har ett reg.nr på ordern i PBS så har man tidigare fått ett felmeddelande som säger att man måste ha ett reg.nr. Nu kan man hämta in delar till en offert/order utan att behöva ange ett reg.nr.

445 - Radnummer på order blir 0

Vid vissa tillfällen så kan man få ett felaktigt rad.nr på en eller flera rader på ett jobb. Det resulterar då i att man inte kan fakturera ordern. Detta är nu korrigerat så att man alltid får ett korrekt rad.nr.

449 - Ta bort artikel.nr på en rad

Om man lägger på en artikel rad samt ett artikel.nr där man direkt efter tar bort artikelnumret så får man ett felmeddelande. Detta är nu korrigerat.

454 - Ändring av radtyp genererar felaktig arbetstid

När man ändrar radtyp på en existerande arbetsrad så uppdaterades inte den totala arbetstiden på ordern. Detta är nu korrigerat att ändrar man radtypen på en arbetslinje så reduceras den totala arbetstiden men den mängd som fanns på raden.

460 - Fottexter på arbetsoperation skrivs ut via 4-stegs rutinen

När man skrev ut arbetsordern från 4-stegs rutinen så kom inte fottexten med på order nr 2 och senare. På den första arbetsordern så var allt komplett men inte efterföljande. Det är nu korrigerat så att alla utskrifter får samma fottexter.

425 - Sökning mot Bisnode där ägaren har skyddade personuppgifter

När man söker på ett fordon där ägaren har skyddade personuppgifter så fick man tidigare ett felmeddelande. Nu skapas en kund med "Personupgiften skyddad".

452 - Koppla en öppen order till däckhotell

Om man försöker koppla en öppen order till däckhotell får man ett felmeddelande om man har arbete eller artiklar på ordern. Felmeddelandet man fick var att det redan existerade rader på jobbet. Ett nytt jobb kommer nu att skapas där däckhotellsmomenten kommer läggas in på.

455 - Flytta hyllplats till nytt däcksett

Man har tidigare fått ett felmeddelande när man försökte checka ut ett däcksett och svarat Ja på frågan om man vill flytta hyllplatsen till nästa däcksett. Detta har skett pga att det har bara varit 4 platser ledigt. Då har inte hyllplatsen tömts innan systemet har lagt över den på det nya däcksettet. Detta är nu korrigerat.

457 - Saknad jobb-statuskod vid däckhotell

På ett jobb som skapats via däckhotellet så blev statuskoden blank. Nu är detta korrigerat så att korrekt statuskod syns.

463 - Planering av däckhotell

När man planerar från däckhotell så blev det inte korrekt datum på ordern. Tidigare kom alltid dagens datum även om du planerade senare. Detta är nu korrigerat så att det datum som du planerar på är det som syns på ordern.