PBS Nyheter
Releasekalender
PBS kommer vara avstängt för systemunderhåll från 19:00 till kl.24:00 under följande datum:
2023-06-28
2023-08-30
2023-09-27
2023-05-31 - Release
14053 - Kortkommandon till de vanligaste funktionerna
Det är nu skapat kortkommandon till de vanligaste funktionerna som man använder på daglig basis. Ex. Öppna webshop, hämta varukorg, skapa ny servicenotering m.m.
9354 - Utökad assistans/DSB trigger vid ansvarsenheter
Nu kan man ha olika arbetsoperationer som triggar assistansförsäkring och DSB på olika ansvarsenheter. Tidigare har alla ansvarsenheter varit tvingade att använda sig av samma arbetsoperation. Kontakta PBS support om detta önskas att sättas upp.
17108 - Uppdatering av Fleetorder vid öppnande av order
Varje gång man öppnar en fleet order i PBS så kommer vi per automatik kolla efter de senaste ändringarna direkt. Ex. om man uppdaterar mätarställningen i portalen så behöver man bara stänga ordern och öppna upp den igen i PBS så kommer mätarställningen att vara uppdaterad.
13827 - Cabas-kalkylerar fel vid rabatter
En order i PBS räknar nu korrekt summa vid rabatter som kommer från Cabas.
17662 - Momskontorad saknar kod vid E-faktura
Det går numera att hantera momskontorader vid E-faktura mot Compello.
2023-04-02 - Relese BC21
10551 - BC21 uppdatering
Vi har uppgraderat till den Microsoft version 21 av Business Central.
Detta innebär bland annat:
- "Skicka mail dialogen" har fått en del nya funktioner som att kunna bifoga fler dokument samt bättre redigeringsmöjligheter i textdialogen.
- Den nya e-mail hanteringen gör också gällande att ni som haft er egen SMTP uppsatt måste gå in och konfigurera denna i den nya inställningen. Sök fram: E-postkonton och redigera den inställning som finns där.
- De e-post som skickas till kund kommer nu ha ert verkstadsnamn följt av den e-post som är uppsatt. Ex. Från: Verkstaden AB (MinVerkstadsMail@promeister.com)
- Tidigare har man ej haft möjligheten att ändra på placeringen av funktioner på offert eller order via Anpassa. Exempelvis under menyn "Mobil betalning" kan man ändra ordningsföljden så att
"Skicka mobil betalning (SMS) ligga först i listan.
- Microsoft har även förändrat menystrukturen vilket ni kan märka av i vissa dialoger.
10512 - "Snapping" av ordrar vid planering
Vad vi kallar för "Snapping" är att när man bokar in en order i kalendern så väljer man den exakta tiden (ex. 8:02). Nu finns möjligheten att man låter ordern "snappa" in på närmsta 15 eller 30 minuter. Detta ger en effekt att den order som man planerar 8:02 kommer att lägga sig på 8:00.
För att aktivera denna funktion:
1. Inställningar-->Administration-->Fordonsverkstad inställning
2. Sektionen: Verkstadsplanerare
3. "Snapping" aktiv (Aktivera)
14201 - Förbättringar kring integrationen med bokningsportalen
De förbättringar som nu är lanserade:
- Rabatten som kommer nu från portalen och försvinner inte efter att man har godkänt ordern i portalen. Rabatten finns kvar hela vägen till faktureringen.
- Texter i mobilnummer tas bort vid överföring från portalen
- Tidigare har vi haft problem att skapa upp en order från portalen där kunden saknas, detta är nu åtgärdat så att inte integrationen stannar av om detta uppstår kring ett försäkringsärende.
- Integrationen hanterar nu även om det finns serviceanmärkningar på ett fordon eller kund vid uppskapande av order från portalen.
10258 - Lägg till Namn2 på offert samt order
Nu finns möjligheten att ta fram Namn2 på kunden via Anpassa på offert och order. Detta fält kommer också att skrivas ut på kunddokumenten.
2023-03-01 - Release
10149 - Lagerstyrningsjusteringar
- Webshopordrar skapade från en order tillsammans med en Inköpsorder ska nu skicka med regnummer till webshopen.
- Lägga till hyllnummer på Inköpsorder och order. Hyllnummer fältet replikeras från artikelkortet. Även möjlighet att redigera/lägga till hyllnummer via inköpsorder.
- Ändrade item look up page från sida 32 till sida 31 så det blir samma som på Service Order.
14375 - Allokerad tid är tom vid skapande av order från däckhotell
Om man skapar en order från däckhotellet så kunde man ej planera ordern i kalendern. Detta är nu korrigerat.
14129 - Avdragstiden dras ej av på den instämplade tiden på resursstatistiken
Om man har satt upp att stämplingen (Dagligmönstring) skall dra av för exemeplvis 1 timmes lunch så har denna tid ej dragits av när man skriver ut resursstatistiken. Nu finns det en valmöjlighet när man skriver ut rapporten om man vill dra av denna tid på rapporten.
13894 - Fleetjobbkö hänger sig pga utlevererat antal på order
Jobbkön hängde sig om det låg en Fleetorder med levererat antal på ordern. Nu återställer jobbkön utleveransen vilket gör att jobbet ej hänger sig.
12886 - Vid kreditering av kortbetalning via terminal öppnas ej kortläsaren
När man gör en kredit på en kontantfaktura som är betalad med Kort via terminalen så öppnades ej kortterminalen så att krediteringen gjordes direkt på kortet. Detta är nu korrigerat.
13745 - Digital signerings fixar
Korrigeringar av utskicka av merförsäljningsofferter samt översättningsrättningar. Utrullningen påbörjad av övriga verkstäder. Mer info kommer.
2023-02-01 - Release
6099 - Digital signering och merförsäljning
Vi har nu lanserat möjligheten att skicka en offert för digital signering mot kund. Det innebär också att vi har möjligheten att skicka en orderbekräftelse till kund för signering samt att kunna skicka merförsäljningsofferter när fordonet står på lyften. Är man en koncept verkstad så ingår denna funktion gratis. Under mars månad kommer vi att köra igång funktionen på ett par pilotverkstäder och därefter kommer alla våra ca:1000 PBS verkstäder sättas upp. Som ni förstår så kommer detta vara ett arbete som kommer rulla under en kortare period men vi räknar med att alla skall vara igång med funktionen innan sommaren. Vi återkommer med mer information kring uppsättning för respektive verkstad.
6099 - Lägga till bilder och dokument på offert/order
På en offert/order finns nu möjligheten att lägga till bilder eller dokument. På högersidan vid faktuarutorna finns en flik som heter "Bilagor". Klicka på den och klicka sedan på antalet bifogade dokument. Sedan väljer ni vilken fil ni vill läsa upp.
10148 - Bokningsportals förbättringar
- Vi har gjort en del åtgärder kring integrationen mellan PBS och bokningsportalen. Främst så går importen nu snabbare samt att de verkstäder som är kopplade mot en franchise butik kommer ha en stabilare överföring än tidigare.
- Vi har nu också möjligheten att ta emot delar som är hämtade från Bileko Tiers från portalen.
- Från en order i PBS har man nu möjligheten att öppna upp ordern direkt mot portalen genom att klicka på referensfältet som finns under fliken fakturering. Där finns portalens bokningsnr och bredvid finns det nu en knapp med 3 punkter, klicka på den och portalen öppnar upp ordern direkt.
- Om man inte vill planera ordern i PBS så finns det nu en funktion under Hantera på radnivå, "Sätt resurs". En lista kommer upp med era resurser, välj korrekt resurs så kommer denna att sättas på arbetsraden.
- Fleetstatus finns nu att plocka fram via anpassa i order-listan samt på bokförda fakturor/kreditnotor.
7732 - Parameter för att visa alla priser inkl. moms på fakturaraderna
Möjlighet finns nu att per kund lägga in att alla fakturarader skall skrivas ut inkl. moms. Denna parameter finns på kundkortet och fliken Fakturering, fält "Priser inkl. moms".
Önskar man att alla sina kunder skall ha denna parameter får ni gärna kontakta supporten så hjälper vi er med detta.
10596 - Kollapsa kalendern i verkstadsplaneraren
När man öppnar verkstadsplaneraren har man månadskalendern överst, vill man inte se denna kalender så finns det möjlighet att "visa/dölja kalender" längst uppe till vänster. Klicka på den för att dölja/visa månadskalendern.
11903 - Schemalägg SIE-fils skapande och skicka via mail
Om man exempelvis kör sin bokföring i Fortnox så finns nu möjligheten att schemalägga så att PBS skapar en SIE-fil kl. 04:00 och mailar i väg den till en specifik mail. Fortnox har en mailkorg inbyggd vilket gör att PBS kan skicka SIE-filen direkt till Fortnox utan att ni behöver göra något.
En tilläggstjänst för Fortnox som heter Techworks gör även att SIE-filen bokförs per automatik. Önskar ni mer information kring detta så kontakta Fortnox.
12859 - Funktionen Hämta varukorg på radnivå på offert
Tidigare har ej knapparna varit upplysta för att hämta ner en varukorg på rad-nivå. Detta är nu korrigerat.
13589 - Digital servicebook (DSB)
Som ett steg till att vi skall ha en så driftsäker och effektiv tekniskmiljö så kommer vi att schema lägga alla DBS överskick till att gå kvällstid mellan 19:00-19:30.
Tidigare har detta skickats varje timme.
10035 - Servicenotering listas ej om kund har flera fordon
Om man skapar upp en offert/order mha kund istället för fordon och kunden har flera fordon kopplade på sig så kommer inte servicenoteringar upp när man väljer ett fordon som har noteringar. Detta är nu korrigerat.
10349 - Kan ej beställa artiklar via inköpsorder beroende på parameter
Om en artikel har parameter "uppdatera ej från webshop" ibockad så har man inte kunnat beställa denna artikel via en inköpsorder. Detta är nu korrigerat.
10574 - Ny artikel skall ej skapas vid sökning av artikel
Om man söker på en artikel och inte får en exakt träff så kommer sökfönstret upp gällande webshops artiklar. Klickar man avbryt så har en artikel skapas upp. Detta är nu korrigerat.
10610 - Akrivering av order görs ej om man har gör utleverans separat
På en order så kan man göra en utleverans utan att fakturera. Det innebär att man skall fakturera vid ett senare tillfälle, när man gjort fakturan så har inte ordern arkiverats korrekt. Detta är nu korrigerat.
11565 - Filtrering på faktaruta på offert
Om man klickar på Faktabox listorna ute till höger på en offert som anger hur många öppna ordrar som finns för denna kund så har listan visats utan filtrering på kundnr. Detta är nu korrigerat.
10089 - Paketkorrigeringar
När man gör om en order till offert där ett paket ingår så har prisberäkningen blivit fel. Detta är korrigerat.
Om man har en offert/order med ett paket och byter betalande kund så har prisberäkningen blivit fel. Detta är nu korrigerat.
2022-12-14 - Release
6103 - Samlingsfaktura
Möjlighet att kunna skapa en samlingsfaktura av flera serviceordrar mot en kund finns nu på plats. Se bifogad användarmanual för hur man använder funktionen.
6179 - E-faktura
Nu finns möjlighet att skapa en E-faktura direkt till kund via PBS. Se bifogad användarmanual. För att komma igång så krävs det att man signerar ett avtal med Compello via Promeister Solutions. Kontakta PBS support för att komma igång och få all information kring avtalsdelen samt prisbild.
7734 - Försäkringsbolagsnamn sparas på fordonet vid skapande från Bisnode
När man skapar ett fordon från Bisnode så kommer man nu att se vilket försäkringsbolag som fordonet innarhar vid detta tillfälle. Informationen sparas på fordonskortet.
10758 - Direct print
Om man har en skrivare som man kan skapa en mail till så finns nu möjligheten att kunna skriva ut direkt på skrivaren utan att behöva skriva ut PDF:en manuellt.
Performanceoptimering del 1
Vi kommer också att göra en åtgärd kring performance. Detta är ett steg av många för att vara proaktiva gällande hastighet och den tekniska miljön.
2022-09-28 - Release
7733 - Visa märkeskod och leverantörsnummer på rader i offert/order
Man kan nu plocka fram 2 nya kolumner på radnivå, märkeskod och leverantörsnummer. Öppna upp offert eller order och gör följande:
1. Klicka på Kugghjulet uppe till höger och sedan på Anpassa
2. Klicka på en existerande kolumn på raderna så att du får en röd markering runt rutan
3. Klicka sedan på "+Fält" längst uppe till vänster
4. Ny dialogruta kommer upp på högersidan där du kan scrolla ner till kolumerna "Artikel serviceartikelgrupp" samt "Artikelns
leverantörsnr"
5. Drag ut dessa och placera dem där du vill ha dem bland raderna.
6. Klicka sedan på "Färdigt" uppe till höger, då kommer dessa kolumner alltid att vara framme.
7738 - Möjlighet att skriva ut en fakturakopia när man skriver ut betalningspåminnelser
När man skriver ut betalningspåminnelser finns det nu ett val "Skrivut/Skicka kopia av fakturor". Klicka i denna om du vill ha fakturakopier med i utskriften/utskicket.
7740 - Nya rapporter i Rollcentrat
Tidigare har man fått söka upp dessa rapporter. Nu finns dem under Rollcentrat vid:
- Rapporter-->Verkstad-->Lager - Försäljningsstatistik
- Rapporter-->Verkstad-->Arbetsstatistik
Notering: För att endast skriva ut arbeten på "Arbetsstatistik"-rapporten så väljer du Arbete i "Gruppnr-fältet.
7962 - Spara servicenotering från order direkt på fordonet
Nu finns det möjlighet att spara en servicenotering som man anger på en offert/order på fordonet. Om man väljer att göra detta så kommer denna notering att visas när man skapar en ny offert eller order.
När man skapar en servicenotering finns det ett nytt val som heter "Skapa serviceanteckning på fordon", klickar man i denna och klickar Ok så sparas noteringen på fordonskortet.
8621 - OKQ8 Summering av varugrupper på kreditnota
Nu finns det en QR kod och summering av varugrupperna när man gör en kreditnota.
9297 - Välj vilka jobb som skall konverteras till order från en offert
Om man har flera jobb på en offert så kan man du delvis göra en konvertering till en order. Man kan då alltså välja vilka jobb som skall konverteras till order och resterande ligger kvar på existerande offert.
- Ny knapp finns nu under Verkstadsflöde som heter "Skapa order delvis", klickar man på denna och har flera jobb på en order så
kommer du att få upp en lista med alla jobb som finns på offerten.
- Klicka i/ur de rader som du vill konvertera över till en order och klicka sedan på Ok.
9691 - Justering hur man kopplar ihop en öppen order mot ett däckhotell
Tidigare låg det en validering på att man var tvungen att ha en lagerplats på ett däckset. Nu kan man koppla ihop en order mot ett däckset som inte är incheckat.
Denna funktion ligger som bekant under Funktion-->Anslut till däckhotell
9506 - Fleet - Skapa offert på fleetfordon
Tidigare har man kunnat skapa en offert på ett Fleetfordon. Nu finns det en validering att om fordonet är fleet så skall man skapa offerten i Bokningsportalen.
9487 - Bokför en återöppnad order som är justerad
På en order som man tidigare har krediterat och tagit bort en textlinje på den återöppnade ordern så spärrade bokföringsrutinen ordern. Detta är nu åtgärdat så att man kan bokföra en återöppnad order som är justerad.
9330 - Fleet - "Röd rad" på en fleet order
Om man på en fleetorder har gjort stämplingar och efterföljande gjort förändringar på orden i Bokningsportalen så har en arbetslinje blivit rödmarkerad pga felaktigt radnummer. Detta är nu åtgärdat så att korrekt radnummer finns även på stämplingsraden.
2022-08-31 - Release
6100 - Däckhotell förbättringar
Nya funktioner:
- Kunna välja vilken information man vill ha över från däckhotell till en order
- Om en order har däckhotell kopplad till sig kan man nu öppna upp däckhotellet direkt genom att klicka på "Däckhotell ID" under fliken Allmänt
- Det finns också en markering under fliken Allmänt som visar om fordonet har ett aktivt däckhotell
- Möjlighet att lägga till ett paket när man skapar en order via däckhotellet
- Söka på kundnamn i däckhotells listan
- Möjlighet att sätta vilken statuskod ordern skall ha när denna skapas från däckhotell
- Däckhotellrapporten har nu möjlighet att endast visa 1 rad istället för 1 rad per däck
- List val av däckmodell när man skapar ett däcksett. Man kan fortfarande skriva in märket manuellt
- Fleet verkstäder har nu möjligheten att söka på vilken verkstad ett fordon har sina däck incheckade
Utförligare manual kommer publiceras på hemsidan.
5878 - Positionering av loggor på kunddokument
GBV loggan är nu positionerad till vänster istället för höger på alla kunddoument.
5993 - Paket rabatt flyttas inte med till offert från order
När man konverterar en order till offert som innehåller ett paket och inkluderar en rabatt så kommer nu även rabatten att flyttas med över till offerten.
7736 - Uppdatera information på sidfoten för betalningspåminnelser
Nu innehåller sidfoten samma information som en faktura innehåller.
8098 - Ingen kopia på dokument när man mailar kunddokument
Om man som verkstad skriver ut 1 kopia vid ett kunddokument så kommer nu inte kopian att skickas när man skickar ett mail till kunden.
8106 - Artikelpriset uppdateras ej vid användning av prislist artiklar
När man manuellt skriver in en artikel från en prislista så uppdateras nu priset på lokal artikel men det priset som står enligt prislistan.
8572 - Serviceanmärkningar är inte korrekt placerade på orderbekräftelse och faktura
Nu ligger serviceanmärkningarna korrekt vid utskrift av orderbekräftelse samt faktura.
9010 - Moms vid försäkringsärende syns ej vid summeringen på OKQ8 fakturor
Detta är nu åtgärdat så att momsen visas.
9211 - Felaktigt rapportval vid Inköp
Vid inköpsordrar så är det nu korrekt rapport id vid utskrift.
9244 - Stämplingskorrigering har felaktig längd på beskrivningsfältet
Detta är nu korrigerat till 60 istället för tidigare 30 tecken lång för beskrivningsfältet.
9259 - Assistansförsäkring för OKQ8 saknades i inställningar
Detta är nu korrigerat så att OKQ8 är valbart.
9323 - Utskrift av utskickade betalningspåminnelser
När man skrev ut redan utskickade betalningspåminnelser så blev det samma kund på alla fakturor när man valde att skriva ut alla.
Detta är nu korrigerat så korrekt kund visas.
9337 - Webshop typ saknas vid skapande av offert från order
När man konverterade en order till offert och endast tog med 1 jobb av flera så tappade vi webshop-typen på artiklarna. Detta är nu åtgärdat.
9341 - Sidfots loggos skriv ej ut
När man skrev ut kunddokument så visades inga bilder i sidfoten. Detta är nu åtgärdat.
9424 - Leveranssätt för Bileko Tiers integrationen
Vi har nu satt som standard att leverans till verkstad skickas med vid beställning av däck.
Nytt telefonnummer!
Nytt telefonnummer till supporten
Nu har vår Support ett samlat telefonnummer in. Detta i samband med att vi byter ut vårt telefonnummer till PBS-supporten.
Telefonnummer
0770 - 721 021
2022-06-29 - Release
4619 - Integration till Bileko Tires
Integration till Bileko Tiers finns nu tillgängligt. Kontakta PBS Support för uppsättning.
8097 - Öppna order via 4-stegs rutinen
Om man öppnar upp 4-stegs rutinen så kan man nu klicka på order numret i listan och ordern öppnas.
8475 - Felaktig sortering vid summering på faktura utskriften
Summeringen har varit delar, arbete, tillägg. Nu ligger sorteringen som den har varit tidigare enligt arbete, delar, tillägg.
8108 - Möjligt att koppla en order till ett stängt däckhotell
När man från en order vill koppla en öppen order till ett däckhotell så har man tidigare haft möjligheten att koppla ordern till ett däckhotell som är avslutat och stängt. Detta är nu åtgärdat så att man bara ser alla öppna däckhotell.
8152 - Namn och adress har felaktig position på betalningspåminnelse utskriften
Namn och adress fälten har varit 2 rader längre ner än jämförelse med fakturan. Detta har gjort att det inte har synts i fönster kuvert. Nu är detta åtgärdat.
8413 - Felmeddelande när man anger manuellt ett MECA artikel.nr på en inköpsorder
Man har fått upp ett felmeddelande när man angett ett MECA artikel.nr på en inköpsorder att instansen redan finns. Detta är nu åtgärdat.
8565 - Webshop ordermeddelande saknas på inköpsorder
Under menyn Webshop så har funktionen för att skicka meddelande till butik saknats på en inköpsorder. Detta är nu åtgärdat.
8153 - Kan ej importera en artikel från webshop efter att man har hämtat hem en service
Om man på en order bara har 1 jobb som heter Service och försöker hämta hem en artikel via webshopen så har man ej kunnat få in denna artikel på ordern. Nu kommer denna artikel in på Service-jobbet. Om det är så att man har fler än 1 jobb på ordern så kommer man alltid att få upp dialogen att välja vilket jobb artiklarna skall in på.
7610 - Rabatt kalkyleras ej när ett arbete har tilläggstexter
Om man har ett arbete som har en tilläggstext, ex. Hjulskifte som bör ha texten "Glöm ej att efterdrag hjulbultarna" så har inte rabatten blivit korrekt kalkylerad när man använt funktionerna "Sätt fast pris på order" samt "Sätt fast pris på jobb".
7193 - Artikelraderna blir inte markerade som MECA/Mekonomen artiklar
När man lägger på en artikel på order via lokal artikellista så har inte artikeln blivit markerad som en MECA/Mekonomen artikel vilket har gjort att man ej kan lägga en beställning. Detta är nu åtgärdat.
7228 - Återställning av en arkiverad order
När man gör en kreditering och får frågan att återskapa den arkiverade ordern och svarar nej att man inte vill öppna den igen så fick man tidigare upp frågan om man ville öppna ordern trots att man inte har öppnat den.
7595 - Lägg på reg.nr efter att ha planerat en order
Om man har skapat en order utan reg.nr och lagt in denna i kalendern så har man tidigare fått ett felmeddelande när man lagt på ett reg.nr i efterhand. Detta är nu åtgärdat så att man kan lägga in ett reg.nr även om ordern är planerad.
4299 - OKQ8 workflow
Fullt flöde för OKQ8 verkstäder.
2022-06-08 - Release
5141 - Fakturalayout ändringar (OCR)
Nu printas OCR nummer ut korrekt på fakturan.
Fakturor med omvänd moms presenteras nu korrekt.
Positionerna för ISO+GBV loggor är nu justerade så att det blir en snyggare fakturalayout.
7338 - Beställa delar från katalog när delar redan är beställda
Om kvantitet på en artikelrad hade 1 i kvantitet och 2 i beställd kvantitet så gjordes ytterligare en beställning. Detta är nu korrigerat att det endast blir beställt fler artiklar om kvantitet är mindre än beställd kvantitet.
7553 - Resursstatistik rapport skriver ut lånebilar
När man skriver ut en resursstatistik så kommer nu inte lånebilar med på den tilldelade mekanikern på jobbraden.
7954 - Arbetsordern genererade tomma rader
När man skrev ut arbetsordern så var det ett antal tomma linjer ovanför första jobbet. Detta är nu åtgärdat och komprimerat så att den första jobb-raden kommer direkt nedanför linjen.
8066 - Kan en koppla ihop en bokförd utleverans med en service faktura
Det genererades ett fel när man försökte koppla ihop en bokförd utleverans av en order med en service faktura. Detta är nu åtgärdat.
2022-05-11 - Release
4301 - Integration mot Reco
Vi har nu lanserat en integration mot Reco. Vid uppsättning, kontakta PBS Support på support.pbs@promeister.com
3454 - Digital servicebook trigger och inställning
Tidigare har triggern för att aktivera DSB varit vilken parameter som anger vilket arbetsoperation som används i katalogen. Nu finns det en egen inställning under Digital Servicebook inställningar.
5207 - Varning saknas att mätarställning ej är uppdaterad vid bokföring av order
Varningen som tidigare har visats när man inte har uppdaterat mätarställningen innan man fakturerar fungerar nu som den skall.
3277/5214/7340 - Felmeddelande vid bokföring av ett paket på en order
Man fick ett felmeddelande om man hade lagt på ett paket på en order som hade fler än 1 jobb och där man ändrade betalande kund på det jobbet som hade paketet. Detta är nu rättat.
5215 - Betalningsvillkorskoden ändrades ej vid ändring av betalningsmetod
När man ändrar betalningsmetod så ändras även villkorskoden till den kod som är satt som standard för den valda betalningsmetoden.
5398 - Felaktigt lagersaldo hos butik
När man hämtar in artiklar från MECA Online så blir nu även lagersaldot hos butik uppdateras på raden i PBS.
5778 - Vid utskick av SMS så kontrolleras inte landskoden
Vid vissa situationer när man skickar SMS till kund så togs det inte hänsyn till landskoden (+46/+47).
5987 - Fordonshistoriken visade 0 i mätarställning
När man öppnade upp fordonshistoriken så visade all mätarställning 0. Nu visas den korrekta mätarställningen vid faktureringstillfället.
6163 - "Planera första lediga datum"-parametern planerade ej lånebil
När man har aktiverat funktionen "Planera på första lediga datum" och man hade lagt in en lånebil på ordern så kom denna ej med in i kalendern. Detta är nu rättat.
6267 - Bolag med flera ansvarsenheter tar fel Mobilbetalning-inställningar
Om ett bolag hade flera ansvarsenheter samt olika inställningar för mobilbetalning så togs inte vilken ansvarsenhet ordern hade in i beaktning. Nu tas det korrekt inställning baserat på ansvarsenheten på ordern.
6283 - "Token"-funktion för inloggning mot Mekonomen PRO
När man ansluter till Mekonomen PRO så tar vi nu ut en inloggningsnyckel som är aktiv i 2h. Detta minimerar anropstiden mot katalogen.
7082 - Prisfilsartiklar hämtar inte korrekt information
Vid användning av prisfiler som har lästs in så fick man inte korrekt information på artiklarna. Detta är nu korrigerat.
7296 - Bolag med flera ansvarsenheter tar fel Assistans-inställningar
Om ett bolag hade flera ansvarsenheter samt olika inställningar för assistans försäkringen så togs inte vilken ansvarsenhet ordern hade in i beaktning. Nu tas det korrekt inställning baserat på ansvarsenheten på ordern.
7354 - Artiklar saknar "Blytillägg" vid hämtning från MECA Online
När man hämtar in ett batteri från MECA Online så kommer nu även priset med på blytillägget.
7363 - Skapa nytt service-jobb vid hämtning från Mekonomen PRO
Om parametern "skapa nytt service-jobb" är satt och man har flera jobb på ordern samtidigt som man endast hämtar en service så fick man upp frågan "Vilket jobb som servicen skulle gå in på". Nu får man inte upp frågan utan ett Service-jobb skapas upp direkt enligt parametern.
7404 - Dela en bokning över flera dagar
Om man la in en bokning som sträcker sig över flera dagar fick man upp en fråga om man ville dela upp ordern. Svarade man Ja på frågan så dök det inte upp någon bokning på dag 2.
7411 - Kan ej använda standard texter på en offert/order
Nu går det att använda standardtexter på en offert/order. Tidigare när man hade blankt i radtypen så fick man inte upp en lista med de fördefinierade texter man har lagt in. Detta är nu rättat.
2022-04-10 - Release BC19
BC19 Nyheter
Vi har samlat de största förbättringar som Microsoft har släppt i den nya versionen i bifogat dokument.
2022-02-23 - Release
4107 Optimering av verkstadsplanerare & editering av manuell bokning
• Kan skapa en ny order direkt från kalendern
• Kan stämpla in Daglig-stämpling och på en order/ jobb direkt från kalendern
• Systemet kan välja första lediga datum i kalendern
• Lägga till raster och luncher i kalendern
• Kan ändra statuskod på order direkt från kalender
• Symboler vid in-stämpling och vid aktiviteter
• Plannering kan nu splittas över lunch/raster
Stämplings förbättringar
• Stämplingstatus-monitor som visar en översikt på alla pågående stämplingar
• Olika mekaniker kan vara instämplad på samma order
• Rapport förbättring av stämplingsrapport.
• Kan stämpla in Daglig-stämpling och på en order/ jobb direkt från kalendern
• Nu kan man välja att stämpla på hela ordern eller på ett specifikt jobb. Detta är parameterstyrt.
• Vid borttagning av stämpling så kommer detta att loggas och visas på stämplingsrapporten
• Stämpla frånvaro (Sjuk, VAB, etc)
• Vid instämpling av 2 mekaniker på samma order fördelas den fakturerade tiden baserat på deras instämplade tid
• Övertidsstämpling, när mekanikerns "vanliga" arbetstid är slut och mekaniker är instämplad ändras instämplingen från Daglig
till Övertid.
• En ny rapport, Arbetsstatistik som visar statistik på utförda arbete.
• Förenklad Stämplingsjournal för att undvika felaktigheter. All borttagning loggas och visas på Personallistan.
• Lägga till saknade stämplingar kan nu göras via en "Wizard" som gör det enkelt att lägga in dem i stämplingsjournalen.
3277 Felmeddelande när paket faktureras till en annan fakturerings kund på order
Detta är nu korrigerat.
3835 Assistansförsäkring meddelande vid Fakturerings upprepning
När en order bokförs med arbetsoperation ”S” Visas ett meddelande om att assistansförsäkring är skapad.
När nästa order bokförs så kommer samma meddelande om att assistans försäkrning är tecknad igen. Detta är nu korrigerat.
3955 Planera om en order som är krediterad
Vi får ingen fråga om vi vill planera om en serviceordern på ett nytt datum när vi klickar på knappen ”verkstadsplanerare” i orderläge efter att serviceordern är fakturerad, krediterad och återställd. Detta är nu korrigerat.
4058 Problem med återställd serviceorder med assistansförsäkring
En serviceorder som är fakturerad med assistansförsäkring som sedan krediterats och återställts. Så visas inte assistansförsäkrings artikeln på orderraden på serviceorder. Vi får ett felmeddelande om vi försöker att konvertera serviceorder till offert. Detta är nu korrigerat.
4098 Det är inte möjligt att avbryta skicka beställning vid flera jobb på serviceorder
När vi klickar på knappen ”skicka order” på en serviceorder som innehåller mer än en jobbrad kommer en dialog upp där båda jobbraderna är i klickade som standard. Om vi klickar på avbryt i denna dialog så har beställningen ändå skickats. Detta är nu korrigerat.
4101 Betalningsvillkor uppdateras inte från kundkort vid byte av fkureringskund nr på serviceorder.
Detta är nu korrigerat.
4110 Prisuppdatering på serviceoffert
När vi skapar en offert och lägger till jobbrader med artiklar/arbeten och priser får vi ett totalpris som inte uppdateras om vi tar bort rader från offerten. Detta är nu korrigerat
4154 Användare låser sig
När de måste svara på meddelanden under skapande av en korrigerande kreditnota och återställning av arkiverad order. Detta är nu korrigerat.
4156 Borttagna stämplings rader uppdateras inte
Borttagna stämplings rader uppdateras inte i stämplingsloggen och skrivs inte ut på personalrapporten. Detta är nu korrigerat.
4861 Procentuell självrisk är inte specificerad i cabas kalkyl
Detta är nu korrigerat.
4867 serviceorder stämpling ska registreras på rätt datum
När vi stämplat in och ut på en serviceorder men inte bokför serviceordern på samma datum så ändras orderstämplingsdatum till bokföringsdatum. Detta är nu korrigerat.
4923 Rättning av utskriften för betalningspåminnelser
När vi skriver ut betalningspåminnelser har det skrivits ut en extra tom sida. Detta är nu korrigerat.
Summorna på betalningspåminnelser stämmer inte om ränta ska beräknas på påminnelsen. Detta är nu korrigerat.
5561 Om Enhetspris är 0 på en artikel så uppdaterar inte priset vid byte av faktureringskund
Detta är nu korrigerat.
2022-01-19 - Release
4114 - Felmeddelande vid skapande av manuell kreditnota
När man skapade en manuell kreditnota så fick man ett felmeddelande att man inte hade rättigheter att läsa "Service noteringar". Detta är nu korrigerat.
3468 - Felmeddelande vid återställning av utleverans
Vid vissa tillfällen när man haft flera betalare på en order samt flera olika jobb och man gör en kredit nota av fakturan så inte återställningen gjorts korrekt. När man sedan har försökt göra en manuell återställning av utleveransen så har man fått ett felmeddelande som säger att återställningen inte kunde göras. Detta är nu korrigerat.
3832 - Felaktig uträkning av verkstadspålägg på statistik sidan
När man tittat på statistik sidan från en offert/order eller från offert/order listan (Funktion-->Statistik) så har inte verkstadspålägget kommit med i beräkningen. Detta är nu korrigerat.
3458 - Felaktiga fakturor vid med flera kunder, jobb och stämplingar
På en order som har flera betalande kunder på olika jobb, stämplingar finns och man endast har fakturerat ett av jobben så har man haft möjligheten att fakturera samma order igen. Detta är nu korrigerat.
3943 - Vid 2 krediteringar av samma order som innehåller flera betalande kunder får man ett felmeddelande
Om man har en order med flera jobb och olika betalande kunder så har man fått ett felmeddelande där man har fakturerat, krediterat, fakturerat igen och krediterat igen. Detta är nu korrigerat.
3455 - Unika inloggningsuppgifter per användare mot Webshopen
Tidigare har vi endast haft ett inlogg för alla användare till respektive webshop. Nu finns det möjlighet att ha unika webshopsinloggningar per användare.
3950 - Adress 2 fältet har ej uppdaterats på kundkortet vid ändring från offert/order
Om man har lagt in uppgifter i Adress2 fältet så har man inte fått någon fråga om att även uppdatera kundkortet. Detta är nu korrigerat så att man även har möjlighet att uppdatera kundkortet.
3399 - Ersättningsmöjligheter vid hämtning av nya fordon och kunder med specialtecken
Vid hämtning av nya fordon där kunden har ett specialtecken kan vi nu ersätta dessa tecken med godkända tecken. Tidigare har det inte varit möjligt att spara kunden i systemet.
3755 - Momsen visas ej på offert om det finns en artikel som har 100% rabatt
Momsen på offertutskriften kommer ej med om det finns en rad där radrabatten är 100%. Detta är nu korrigerat.
4099 - Förhandsgranskning av en faktura visar dubbel information
Vid förhandsgranskning av en faktura visar dubbel kundinformation om man har gjort någon redigering av kundinformationen på ordern och samtidigt sparat informationen på kundkortet. Då tror systemet att det är två olika kunder och visar detta på utskriften. Detta är nu korrigerat.
4100 - Felmeddelande vid ändring av Global Dimensionskod
När man har uppdaterat till en ny Global Dimensionskod har det genererats ett felmeddelande som säger att man inte kan konvertera en sträng till korrekt värde. Detta är nu korrigerat.
4102 - Visa ej fordonlista vid kundselektering från order om endast ett fordon finns
Om man lägger på en kund direkt på offert/order så har man alltid fått upp en lista med fordon även om kunden endast har ett fordon. Denna dialog kommer nu endast upp om kunden ifråga har fler än ett fordon kopplat på sig.
4115 - 4 stegsrutinen har ej tagit hänsyn om man manuellt ändrat datum
Om man sätter ett manuellt datum i fältet "Svarsdatumfilter" så har listan ej uppdaterats med korrekta ordrar. Detta är nu korrigerat så att ändrar man manuellt ett datum i fältet så uppdateras listan med att visa de ordrar som ligger bokade på angivet datum.
3768 - Ingen fråga om att splitta en kalenderbokning som går över flera dagar
Om man planerar en order i slutet av dagen där orderns totalt tid går förbi mekanikerns tillgängliga arbetstid får man nu en fråga om man önskar att splitta allokeringen till att fortsätta över nästkommande dag.
2021-06-23 - Release
Verkstadstillägg publiceras på order även om totalbeloppet inte överskridet gränsen
Även om vi satt ett belopp i "Ingen avgift under" på ett eller flera verkstadstillägg så gjordes det ändå en kalkylering på ordern i de fall som orderns totalbelopp inte överskred inställningen på verkstadstillägget. Detta presenterades sen i totalen för tilläggen på ordern men följde inte med ut på fakturan. Detta är nu åtgärdat så att verkstadstillägget inte heller presenteras när vi inte överskrider inställningen på verkstadstillägget.
Dubbla pop-up vid fråga om kontakt
När vi sökt på ett reg. nummer som ägs av ett företag så får vi en fråga om vi önskar att lägga till en kontakt på fordonet vilket presenteras i ett pop-up fönster. Här har vi fått två stycken pop-up fönster på samma fråga, det senare är nu borttaget.
Artikelinfo uppdateras inte från artikelmaster
För verkstäder som hanterar prisfiler från extern part så läses dessa in i en artikelmaster. Om en av dessa artiklar manipuleras i PBS efter att den hämtats från artikelmaster och därefter läses in på nytt så har det inte gjorts någon uppdatering från artikelmaster. Rättning är gjord och en uppdatering av artikeln sker nu som det ska.
Kontaktnummer uppdateras inte när vi bläddrar från en offert/order till en annan
Det nummer som skapas för en kontakt på en order har inte ändrats när vi valt att bläddra mellan en öppen offert/order. Numret har inte heller ändrats om befintlig kontakt blir utbytt eller är ny på ordern. Detta är nu åtgärdat.
Orderdatum blev ersatt av bokföringsdatum
Om vi har ändrat orderdatumet på en order till ett annat än det datum som ordern faktiskt skapades på så ändrades detta i samband med bokföringen. Istället för det önskade orderdatumet så sattes bokföringsdatumet även som orderdatum. Detta är nu rättat.
Dubbla serviceordervarningar och sms meddelande på order
På offert fanns tidigare dubbla serviceordervarningar, detta är nu borttaget och endast den korrekta syns. Loggen för sms meddelanden i faktaboxen på serviceorder, visade inte den sms text som skickats, detta är nu rättat.
Sökning av artiklar ifrån webbshop eller artikelmaster
Detta är nu förbättrat, så att vi får upp en lista ifall det inte är en 100% korrekt matchning för att då kunna välja rätt produkt.
Statistik på serviceorder
Vid användning av statistik, fick vi tidigare ett felmeddelande, detta är nu rättat.
4-stegsrutin
Här var menyerna efter förra releasen publicerade på fel ställe, detta är nu åtgärdat.
2021-05-05 - Release
481 - Justering av personalliggaren
Personalliggaren har uppdaterats enligt gällande regelverk.
503 - Rättningar i e-postloggen
Den logg som sparar alla skickade mejl från PBS har i samband med att vi skickat bokförda fakturor från PBS skapat en rad som säger "fel".
Även om denna raden har skapats i loggen så har mejlet skickats till mottagaren som det ska men den raden har av förklarliga skäl skapat lite förvirring. Detta är nu rättat.
510 - Förhandsgranskning av delfakturerad order
En order som har haft två eller flera fakturamottagare har inte kunnat förhandsgranska den kvarstående delen om de andra delarna varit utfakturerade sedan tidigare. Detta är nu åtgärdat.
512 - Textlinjer på order vid förhandsgranskning
I PBS finns möjligheten att lägga en fakturarabatt på en order. Om man valde att rabatten skulle vara synlig på ordern och ordern även innehöll textlinjer så försvann dessa efter att fakturan hade förhandsgranskats. Detta är nu korrigerat.
513 - Uppslag mot artikelregister på kreditnota
På en manuellt skapad kreditnota så har vi tidigare inte kunnat öppna lokalt artikelregister eller knappat in ett lokalt artikelnummer manuellt på kreditnotan då detta har genererat ett fel.
Detta är åtgärdat och uppslagen fungerar nu som dom ska.
514 - Höjt antal tecken på artikelkolumnen
Artiklar vars artikelnummer överskridit 14 tecken har inte kunnat knappats in manuellt på en offert/order då teckenbegränsning legat på just 14.
Denna är höjd och klarar numera av totalt 18 tecken.
535 - Mejladress som sparas på kontakt publiceras ej på nya dokument
I samband med att vi skapar en ny offert eller order och önskar att spara en mejladress så sparas mejladressen alltid på en kontakt som är knuten till kunden i fråga. Detta har tidigare gjort att vi i vissa scenarion inte har fått med oss mejladressen till offerten eller ordern när vi nästa gång skapar en sådan på samma kund.
Detta är nu korrigerat så att vi i alla lägen visar mejladressen som är knutet till kunden.
2021-04-28 - Release
509 - Rabatter på faktura
Tidigare så har inte alltid rabatterna varit synlig vid vare sig förhandsgranskning av faktura eller på den bokförda fakturan.
Detta är nu rättat och gör att rabatter på raderna alltid är synliga samt att eventuell rabatt på hela fakturan också är synlig. Den sistnämnda kräver dock att man bockar i Visa Fakturarabatt som ni hittar under rubriken Fakturering.
534 - Uppdatering av sms-logg
Efter uppdateringen av extensions så uppmärksammades det att sms-loggen på ordern inte uppdaterades med de sms vi skickade ut till kunderna.
Vi har nu fått detta rättat och de sms som har skickats till kunden går nu åter att hitta i loggen på ordern.
2021-02-25 - Release
CR220 - Nytt fält för senaste transaktionsdatum på kundkort
På kundkortet så har det publicerats ett nytt fält som heter "Senaste transaktionsdata från ERP". Fältet används för att visa det senaste transaktionsdatumet på en kund som är överflyttad från PBS V1.
Fältet är en viktig parameter för de körningar som kommer kunna utföras med hänsyn till GDPR. Mer info om det sistnämnda kommer vi att informera om längre fram.
487 - Mobilnummer som sparas på kontakt publiceras ej på nya dokument
I samband med att vi skapar en ny offert eller order och önskar att spara mobilnumret så sparas mobilnumret alltid på en kontakt som är knuten till kunden i fråga. Detta har tidigare gjort att vi i vissa scenarion inte har fått med oss mobilnumret till offerten eller ordern när vi nästa gång skapar en sådan på samma kund.
Detta är nu korrigerat så att vi i alla lägen visar mobilnumret som är knutet till kunden.
501 - Fler variabler tillgängliga när SMS skickas från 4-stegs rutinen
Vi har nu gjort det möjligt att använda fler variabler när vi skickar ett SMS från 4-stegs rutinen.
De variabler som är tillagda är:
%7 = Verkstadens namn
%8 = Verkstadens telefonnummer
%9 = Verkstadens mejladress
%10 = Verkstadens stad/ort
%11 = Ordernummer
2021-01-28 - Release
CR101 - Sökning mot EAN-kod på lokala artiklar
Sedan tidigare så har sökningar mot EAN-koden (mer känd som streckkod) fungerat så länge artikeln kommer från MECA och finns i katalogen.
Det är nu möjligt att söka på EAN-koden även om artikeln ifråga är lokal, alltså manuellt upplagd.
Om man önskar att lägga in en EAN-kod på en artikel så finns det ett fält på artikelkortet som heter GTIN. Det är i detta fält man fyller i eller skannar in sin EAN-kod.
CR203 - Uppdatera ägaruppgifter på fordon från offert/order
När vi manuellt ändrar en ägare på ett fordon från en offert eller order så får vi nu också en fråga om vi önskar att ägaruppgifterna ska uppdateras i registren.
På så vis kan vi säkerställa att den nya ägaren kommer att kvarstå på fordonet även nästa gång vi lägger in fordonet på en offert/order.
498 - Nytt utseende på lista för statuskoder samt status NYORDER bortfiltrerad
Listan som visas när vi från order vill visa tillgängliga statuskoder har fått ett nytt utseende och är nu mer överskådlig än tidigare. Listan är också centrerad på skärmen jämfört med tidigare då den låg som en komprimerad lista nere vid jobben.
I samband med detta är också statuskoden NYORDER bortfiltrerad och går alltså inte längre att välja. Bakgrunden till detta är att NYORDER är en status som ordern endast ska ha när ordern är just ny. Här uppkom det problem om statusen användes felaktigt och sattes på ett jobb efter det att en bokning va gjord. Resultatet blev då att bokningen försvann vilket givetvis inte är önskvärt.
Om du har använt dig av statuskoden NYORDER på detta sätt och önskar att få en annan status istället så hjälper vi såklart till med det via vår support.
500 - Textrader publicerades inte på bokförd faktura
Om en order innehöll textrader som inte va knutna till någon artikel eller arbete så blev endast en eller ett fåtal av dessa rader utskrivna i samband med att ordern bokfördes. Detta är nu åtgärdat och alla rader skrivs återigen ut.
2021-01-14 - Release
CR64 - Koppling till kortterminal
En integration mot kortterminal är levererad till produktionsmiljön. Om man har en kortterminal ifrån NETS som går att systemkoppla så går denna att koppla till PBS V2. På detta vis kommer beloppet från PBS att skickas direkt till kortterminalen istället för att man ska behöva knappa in beloppet manuellt.
Integrationen kommer att live-testas under kommande veckorna och mer information kommer att gå ut när det är öppet för alla att få kopplingen genomförd.
CR64.2 - Dialog i samband med bokföring av kreditnotor
I samband med att vi bokför kreditnotor så får vi numera upp en dialog som tillåter oss att ändra betalsätt på kreditnotan om vi skulle önska. Det går även att ange ett annat bokföringsdatum än dagens om man t.ex. önskar få kreditnotan bokförd på samma datum som ursprungsfakturan och denna är bokförd på ett datum som redan har passerat.
CR69 - Fasta rabatter på givna arbetsoperationer
Vi har nu möjlighet att lägga in fasta rabatter på önskade arbetsoperationer. Dessa kan vi sen knyta till en viss kund eller en viss kundgrupp om sådan finns. Vi har tidigare endast haft möjligheten att sätta fasta priser mot antingen kund eller kundgrupp men kan nu alltså även knyta fasta rabatter.
CR200 - Uppdateringen av Försäljningsstatistiken i Rollcenter
Försäljningsstatistiken i Rollcenter har uppdaterats med att numera visa samtliga summeringar ex. moms istället för ink. moms som va fallet tidigare. Vi inkluderar nu även med kreditnotor i summeringarna.
Här har även layouten ändrats en aning där statistiken har bytt plats med faktaboxarna i Rollcenter. Faktaboxarna ligger nu över försäljningsstatistiken istället för tvärtom.
475 - Breddad kolumn för A-pris
A-pris kolumnen för rapporten som gäller för faktura, kreditnota och orderbekräftelse har blivit breddad. Tidigare så har a-priser med höga belopp blivit fördelade på två rader vilket de inte längre blir.
478 – Rad för extratext till arbetsoperationer justerad
Om en arbetsoperation hade en extratext knuten till sig så vart denna inte placerad under arbetsoperationen i samband med utskrift. Detta är nu justerat så att extratexterna placeras under gällande arbetsoperation.
482 - Märkeskoder på artiklar i samband med masterpaket
När ett masterpaket tidigare har importerats till en offert eller order så har tillhörande artiklar inte blivit upplagda med någon märkeskod. Detta har resulterat i att dessa artiklar inte har kunnat beställas mot webbshoppen. Detta är nu rättat och artiklarna får numera en märkeskod.
485 - Validering av order med fakturakontakt
Tidigare så har en order inte kunnat återskapas från arkivet om fakturakunden haft en kontakt i samband med faktureringen och kontakten därefter blivit borttagen. Denna validering är nu ändrad så att ordern i dessa lägen ändå går att återskapa.
490 - Borttagning av textrad påverkar inte en redan utlevererad order
Om man i samband med bokföring av en order väljer att inte fakturera den så kunde man därefter få problem att fakturera om ordern på nytt. Detta gällde om man innan faktureringen tog bort en textrad på ordern och därefter provade att fakturera. Detta är nu åtgärdat.
2020-11-25 - Release
FDD055 - Ansvarsenheter
Ansvarsenheter betyder att man kan jobba med flera verkstäder i ett och samma bolag. Om man har flera verkstäder under samma organisationsnummer så kan man nu separera dessa två verkstäder men ändå jobba inom samma bolag vilket möjliggör att man kan sköta bokföringen för alla verkstäder i PBS på ett effektivt sätt.
Inställningarna som man sätter upp gör att PBS lägger på filtreringar så att man inte ser varandras ordrar och av misstag redigerar eller tar bort något från en annan verkstad. För att sätta upp Ansvarsenheter så kontaktar man PBS Support så hjälper vi är att sätta upp och hur man skall jobba.
CR102 - Ny länk till Feedback och Önskemål
På Rollcentrat för "Fordonsverkstad BC" finns det numera en länk att klicka på som kommer att ta dig till ett formulär där du kan skicka in feedback om både existerande funktioner samt nya önskade funktioner. Detta formulär skall inte tas som ett support formulär utan där hänvisar vi till vår PBS Support. Vi kommer att lyfta all inkommande feedback i dedikerade PBS Forum. Dock skall ni ta notis på att vi inte kommer att ge en direkt återkoppling på allt som kommer in, är det så att vi önskar mer information om ett ärende så kommer vi att kontakta den som skickade in ärendet.
CR81 - Utökade meddelande vid assistansförsäkringar
Om det redan ligger en assistans på ett fordon där vi skickar in en assistans kommer det nu upp ett meddelande som säger att en assistans redan existerar på fordonet.
Vi har också utökas assistansfunktionen med en logg på alla assistanser som läggs för att vi skall kunna se vad som gjorts historiskt.
CR95 - Nya kolumner på Redovisningstransaktioner
Nu finns det 3 nya kolumner framtagna som är dolda som standard. Dessa kan man välja att plocka fram genom att högerklicka på huvudet på en av kolumnerna och klicka på "Välj kolumner..."
De 3 nya kolumnerna är:
- Moms rörelsebokföringsmall
- Moms produktbokföringsmall
- Systemkreerad trans.
447 - Cabas saknar antal vid import
När man importerar exempelvis lackmaterial så kommer information över från Cabas med 0 i antal men med ett pris. Nu sätter vi 1 i antal och angivet pris från Cabas.
459 - Stämplingar och Personalrapport
Det kom dubbla Dagliga-stämplingsrader som visade både ej-bokförda rader samt bokförda rader.
Alla kolumner är nu printade på 1 sida, tidigare kunde 1 kolumn komma på separat papper.
Sorteringen på rapporten är "Datum" som standard.
465 - Kan ej ändra en planering i Verkstadsplaneraren
Vid vissa tillfällen när man har flera resursgrupper så kunde man ej redigera bokningen i verkstadsplaneraren. Detta berodde på att användaren ej hade ett värde för överplanering så planeraren använde fel värde.
466 - Sökning av EAN koder mot MECA Webshop
När man angav ett EAN-nr som ett artikelnummer på en order så hittades ej artikeln vid MECA-sökning. Skriver ni nu ett EAN-nr eller scannar en produkt där MECA har EAN koden kommer ni få träff på artikeln.
470 - SMS dialog översättningar
På SMS-dialogen så var det ej översatt från engelska till svenska. Detta är nu åtgärdat.
471 - Kan ej ändra betalsätt efter att ha krediterat en Mobilbetalning på en order
Om man krediterar en Mobilbetalning så kunde man ej ändra betalsättet. Detta är nu åtgärdat så att man kan ändra betalsätt även om ordern har blivit krediterad hos Resurs Bank.
472 - Kan ej ta bort däck från däckhotellet
Om man av misstag la på 5 däck istället för 4 på ett däcksett så kunde man ej ta bort den 5:e och felaktiga raden på grund av att historik fanns på däcksettet. Nu är det korrigerat så att man har möjligheten att ta bort ett däck. Det ligger kvar en kontroll på om däcket är incheckat, då går det ej att ta bort däcket utan man måste först checka ut däcket.
476 - 4-stegs rutin
Nu är alla 4-stegs rutinerna samlade under samma Process-flik.
480 - Verkstadsplaneraren går i en loop och hänger sig
Om man hade en order planerad på en fredag och försökte planera om denna så orsakade detta en loop pga att dagen efter, lördag och söndag, var en ej tillgänglig arbetsdag. Detta gör att systemet hänger sig och man måste avsluta sessionen innan man kan komma vidare. Detta är nu korrigerat så att denna loop inte uppstår.
2020-10-28 - Release
Nya features och korrigeringar är på plats!
Kontaktuppgifter till en förare på ett fordon som ägs av ett företag
När man anger ett fordon som ägs av ett företag så kommer ni nu att få upp en anmodan att ange kontaktuppgifter till föraren. Detta innebär att ni kan ha flera fordon kopplade till 1 kund men varje fordon har kontaktuppgifter till föraren. För ytterligare info, klicka nedan och se vår manuel i film-format.
Pakethantering
Nu har ni möjlighet att skapa era egna paket av vanligt förekommande arbete samt delar. Det kommer också att vara möjligt att ta del av de centrala paket som kommer från respektive säljbolag (ex. MECA, Mekonomen). Klicka nedan för att se en manual i film-format.
Ny mobilbetalningstjänst
Det finns nu en integration mot Resurs Bank som ersätter Klarna som var vår tidigare leverantör. Flödet kommer i stortsett vara densamma som vi haft tidigare. Det som skiljer är att när ni krediterar en faktura och den är betald via mobilbetalning så kommer ni få en fråga direkt om ni även vill kreditera kundens mobila betalning hos Resurs. Klicka nedan för att se en manual i film-format om mobilbetalning.
CR67 - Textlinjer i fordonshistoriken
Tidigare har vi ej fått med textlinjer till fordonshistoriken. Texten har funnits på den bokförda fakturan men ej blivit överförd till historiken. Detta är nu åtgärdat så att även textlinjer kommer med.
CR66 - Ny text på fakturan vid en mobilbetalning
När kunden betalar via mobilbetalning så kommer det att stå på fakturan att den är mobilbetald.
FDD051 - Enklare artikelersättningshantering
Om man har en artikelersättning på en MECA/Mekonomen artikel och hämtar in denna från katalogen så kommer man få en fråga om man vill använda den ersättande artikeln istället för den som kommer från katalogen.
339 - Bättre hantering av datumändring i kalendern
När man klickade sig några veckor/månader fram i kalendern så kunde detta ta 1-2 minuter. Detta är nu korrigerat så att hastigheten med att skifta mellan datum är bättre.
410 - Hämta varukorg till en offert med flera jobb
När man hämtar in arbete/delar från katalogen till en offert, som har flera olika jobb, så är den dialog som kommer upp för att välja jobb enhetlig med den som finns på ordern.
426/444 - Problem med ordrar som har stämplingar
På en order som innehåller stämplingar så har det emellanåt varit problem med:
- Stämplingsraden syns överst i ordern
- Ingen möjlighet att kopiera ordern till en offert
- Inte möjligt att fakturera pga att resurskoden är blank
- Går ej att ändra betalande kund på en återöppnad order
- Går ej att skapa ett försäkringsärende på en återöppnad order
Allt ovan är nu rättat.
429 - Serviceanmärkningar
Vid vissa tillfällen har man fått ett felmeddelande till höger på en order i Faktarutan som säger att man måste ta bort de rader som har blankt Id. Detta uppstod efter att man hade lagt till en serviceanmärkning på en offert eller order och sedan skrev ut ett dokument. Detta är nu korrigerat så att man inte får ett felmeddelande i Faktarutan.
431/450 - Ändring av betalande kund
Efter att man hade ändrat betalande kund på jobbet och la till nya rader så togs inte korrekt bokföringsgrupp från den betalande kunden. Detta är nu korrigerat så att man alltid tar den betalande kundens inställningar på alla nya rader som skapas på jobbet.
436 - Hämta komplett varukorg utan reg.nr på order
När man väljer hämta komplett varukorg utan att man har ett reg.nr på ordern i PBS så har man tidigare fått ett felmeddelande som säger att man måste ha ett reg.nr. Nu kan man hämta in delar till en offert/order utan att behöva ange ett reg.nr.
445 - Radnummer på order blir 0
Vid vissa tillfällen så kan man få ett felaktigt rad.nr på en eller flera rader på ett jobb. Det resulterar då i att man inte kan fakturera ordern. Detta är nu korrigerat så att man alltid får ett korrekt rad.nr.
449 - Ta bort artikel.nr på en rad
Om man lägger på en artikel rad samt ett artikel.nr där man direkt efter tar bort artikelnumret så får man ett felmeddelande. Detta är nu korrigerat.
454 - Ändring av radtyp genererar felaktig arbetstid
När man ändrar radtyp på en existerande arbetsrad så uppdaterades inte den totala arbetstiden på ordern. Detta är nu korrigerat att ändrar man radtypen på en arbetslinje så reduceras den totala arbetstiden men den mängd som fanns på raden.
460 - Fottexter på arbetsoperation skrivs ut via 4-stegs rutinen
När man skrev ut arbetsordern från 4-stegs rutinen så kom inte fottexten med på order nr 2 och senare. På den första arbetsordern så var allt komplett men inte efterföljande. Det är nu korrigerat så att alla utskrifter får samma fottexter.
425 - Sökning mot Bisnode där ägaren har skyddade personuppgifter
När man söker på ett fordon där ägaren har skyddade personuppgifter så fick man tidigare ett felmeddelande. Nu skapas en kund med "Personupgiften skyddad".
452 - Koppla en öppen order till däckhotell
Om man försöker koppla en öppen order till däckhotell får man ett felmeddelande om man har arbete eller artiklar på ordern. Felmeddelandet man fick var att det redan existerade rader på jobbet. Ett nytt jobb kommer nu att skapas där däckhotellsmomenten kommer läggas in på.
455 - Flytta hyllplats till nytt däcksett
Man har tidigare fått ett felmeddelande när man försökte checka ut ett däcksett och svarat Ja på frågan om man vill flytta hyllplatsen till nästa däcksett. Detta har skett pga att det har bara varit 4 platser ledigt. Då har inte hyllplatsen tömts innan systemet har lagt över den på det nya däcksettet. Detta är nu korrigerat.
457 - Saknad jobb-statuskod vid däckhotell
På ett jobb som skapats via däckhotellet så blev statuskoden blank. Nu är detta korrigerat så att korrekt statuskod syns.
463 - Planering av däckhotell
När man planerar från däckhotell så blev det inte korrekt datum på ordern. Tidigare kom alltid dagens datum även om du planerade senare. Detta är nu korrigerat så att det datum som du planerar på är det som syns på ordern.